صحت

کمپاین ضد مرض فلج در حالی راه اندازی میگردد که یک واقعه مثبت دیگر در ولایت هلمند به ثبت رسید

کابل باختر 11سرطان
کمپاین ضد مرض فلج اطفال در جریان این هفته در ساحات معروض به خطر سرایت پولیو در حالی راه اندازی میگردد که یک واقعه مثبت دیگر پولیو در  ولسوالی نادعلی ولایت هلمند به ثبت رسید و همچنان حدود یک میلیون سه صدو چهل هفت هزار ( ۱۳۴۷۰۳۵) به دلیل ممانعت مخالفین دولت در ولایات کندز، هلمند، ارزگان، کندهار، ننگرهار و کنر از واکسین پولیو محروم خواهند ماند. از این جمله نزدیک به ۶۰۰ هزار  (۵۹۹۴۸۳ ) طفل در ولایت هلمند،  ۳۶۰ هزار ( ۳۶۰۶۷۸) در ولایت قندز و  ۱۸۶ هزار ( ۱۸۶۴۱۰) طفل در ولایت ارزګان از واکسین باز خواهند ماند.
آژانس باختر بر اساس اعلامیه مطبوعاتی وزارت صحت عامه می نویسد که واقعه اخیر مثبت پولیو از قریه پیر محمد ولسوالی نادعلی ولایت هلمند بعد از آزمایشات لابراتواری مثبت ثبیت گردید که متأسفانه یک پسر چهار ساله را برای همیش فلج و معلول ساخت. با این تعداد مجموعی واقعات مثبت پولیو در سال روان میلادی به ۹ واقعه میرسد که ۵ واقعه از ولایت قندهار، ۲ واقعه از ولایت کنر، ۱ واقعه از ولایت ننګرهار و ۱ واقعه اخیر از ولایت هلمند ګزارش شده است.
در کنار این، در شهر های جلال آباد و قندهار در محیط و در آب های گندیده نمونه های مثبت ویروس پولیو نیز به ثبت رسیده است که یک تهدید جدی به اطفال این ساحات متذکره به شمار می رود.
کمپاین واکسین پولیو که قرار است امروز ( ۱۱ سرطان) به شمول شهر کابل در ۲۲۵ ولسوالی ۲۷ ولایت کشور راه انداز گردد و تا روز جمعی این هفته ادامه خواهد داشت، طی آن به اساس پلان، حدود ۶،۵ میلیون طفل زیر سن پنج سال در مقابل این مرض واکسین ګردد.
دوکتور فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه دولت جمهوری اسلامی افغانستان بر ضرورت راه اندازی این کمپاین به خاطر حصول اطمینان از واکسین نمودن هر طفل زیر سن پنج سال در ساحات معروض به خطر بلند سرایت پولیو تأکید نموده و از همه اقشار جامعه، مخصوصاً متنفذین جامعه؛ علمای کرام، امامان مساجد، بزرگان قومی،  والدین محترم، جوانان و اساتید  مکاتب و پوهنتون ها خواست تا سهم  میهنی و دینی خویش را  به خاطر مصئون نگهداشتن اطفال در مقابل این مرض فلج کننده دایمی و محو کامل آن از این سرزمین، ایفا نمایند.
در جریان این کمپاین،  بیش از  53 هزار کارکنان آموزش دیده پولیو در محلات شان به گونه رضاکارانه خانه به خانه خواهند رفت تا اطفال را واکسین نمایند. به روز جمعه این هفته، تیم های واکسین پولیو از خانواده هایی دیدن خواهد کرد که در روز های نخست کمپاین از واکسین بازمانده اند و با واکسین نمودن آنان، خود را متیقن می سازند که تمام اطفال در مقابل این مرض واکسین و وقایه شده اند.
با آنهم اگر طفلی از واکسین باز بماند، باید مراقبت کننده گان آن،  او را به خاطر واکسین نمودن به  نزدیک ترین مرکز صحی که در آن واکسین به گونه رایگان  تطبیق می شود،  ببرند.
واکسین پولیو مصئون بوده و هیچ گونه عوارض جانبی منفی ندارد. تطبیق این واکسین برای اطفال نوزاد و مریض حتمی و ضروری است، چون مقاومت بدن آنان ضعیف بوده و در صورت که واکسین نگردند، بیشتر در معرض ابتلا به این مرض قرار میگیرند.
واکسین پولیو به سطح ملی و بین المللی توسط علمای جید دین مورد تائید قرار گرفته است و آنان دادن این واکسین را برای اطفال به خاطر مصئونیت و سلامتی شان در مقابل این مرض لازمی  وضروری پنداشته اند و والدین را بر انجام این کار مکلف  دانسته اند. 
افغانستان، پاکستان و نایجریا تنها سه کشور در جهان اند که تا هنوز  از وجود این مرض عاری نگردیده اند. گردش ویروس پولیو  در بسیاری ساحات افغانستان  متوقف گردیده و تنها در برخی ساحات کوچک کشور که دسترسی به تمام اطفال با چالش های امنیتی روبرو است، محدود و محصور شده است.
در سال روان میلادی، 8 واقعه  مثبت پولیو در کشور به ثبت رسیده که یک واقعه آن از ولایت ننگرهار، دو واقعه آن  از ولایت کنر و پنج واقعه دیگر  از ولایت قندهار  مخصوصاً ولسوالی شاولیکوت گزارش شده است.   ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا