اقتصاد

افغانستان عضویت سازمان جهانی راه آهن راکسب کرد

کابل باختر 8 جدی
افغانستان درحالیکه عضویت سازمان جهانی راه آهن راکسب کرده، وزیر فواید عامه میگوید تلاش ها ادامه دارد تا افغانستان باسایر سازمان های معتبر بین المللی  خطوط آهن نیز رابطه تامین نماید تا با  همکاری آنان در ایجاد وگسترش خطوط آهن درکشور  استفاده شود .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، این مطلب را انجنیز نجیب الله اوژن وزیر فوایدعامه امروز دریک کنفرانس خبری اظهار نموده افزود، نیازمبرم که افغانستان به خط آهن داشت با اشتراک درکنفرانسهای جهانی  وتوضیح اهمیت استراتیژیک وخوشبینی کشور، منطقه وماورای آن به افغانستان باعث شد تا کشور ما به عضویت سازمانهای جهانی خط آهن ازجمله یو آی سی که یک سازمان بزرگ جهانی است، درآید وتلاش ها ادامه دارد تا افغانستان به حیث عضو سازمان خط ریل جهان نیز شامل شود.
وزیر فواید عامه مذایای پیوستن افغانستان را به این سازمان ها را  توضیح کرده یاد آور شد اداره خط آهن افغانستان  نیاز دارد تابخاطر  هماهنگی  وانسجام بهتر امور  بخصوص دربخش های تخنیکی،  سروی و دیزاین ساختمان بهره برداری  ومراقبت از خطوط آهن وجلب حمایت وکمک های سازمانهای متذکره به افغانستان عضویت این سازمان ها را بدست آورد.
عضویت دراین سازمان ها افغانستان را قادر میسازد تا برای انکشاف وتجارت تلاش نموده مطابق معیار های جهانی فعالیت نماید .
وزیر فواید عامه گفت فعلاً درافغانستان  هفتاد کیلومتر خط آهن وجود دارد ودرنظر است  به همکاری سازمانهای بین المللی خط آهن وکشور های دوست پنج هزار وششصد کیلو متر خط آهن احداث گردد.
همچنان نجیب الله اوژن از تدابیراتخاذ شده آن وزارت دررابطه به تناژبلند بااضافه باری وسایط نقلیه سکتور خصوصی وادارات دولتی که باعث تخریب بیش از نودفیصد سرک های افغانستان گردیده گفت: قبلاً این وزارت درمسیر شاهراه وشهر های بزرگ افغانستان ترازوی های نصب کرده بود که این وزارت به آن حاکمیت  نداشت و هیچ سودی نکرده وباعث  تخلفات روز افزون واخاذی درمسیر شاهراه شده بود این وزارت با وارد کردن وسایل جدید وترازوی های سیار که از دور کنترول  ومراقبت  میشود میکوشد تا به این مشکل خاتمه بخشد و تا اکنون دوعراده از این ترازوی های سیار  در اختیار وزارت فواید عامه قرار دارد که این ترازو ها درهرنقطه میتواند اضافه باری  را تشخیص دهد وتا ماه  حمل  سال آینده  کار استفاده  از آن آغاز خواهد شد .
وی اضافه کرد که به خاطر  جلوگیری  از تخلفات واخاذی ها مقررۀ تنظیم گردیده درصورت تصویب آن سیستم جریمه های سنگین به تناژ بلند مدنظر گرفته  شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا