گزارش ها

افغانستان وهند، وابسته به منافع وسرنوشت مشترک

کابل باختر 19 سنبله
افغانستان که با پدیده های زشت چون هراس افگنی ، افراط گرایی و مداخله بیرونی مواجه  است وقربانی اصلی در میان کشور های منطقه به شمار میرود در پی تحکیم و تثبیت موقف و موضع خود  در میان کشور های منطقه است.
در چوکات همین تلاش ها ،قرار است در طی هفته جاری صلاح الدین ربانی ، وزیر امور خارجه افغانستان  با سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند دردهلی دیدار کند و در باره همکاری های بیشتری که هند می تواند در حمایت ازتوسعه افغانستان انجام دهد، بحث نمایند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: هند از جمله پنچ کشور عمده کمک کننده به افغانستان و اولین کشوریست که آینده همکاری هایش را  با افغانستان  از طریق پیمان همکاری های راهبردی شکل داده است .
  این دو کشور منافع و دشمن مشترک دارند
هند مانند افغانستان از فعالیت شورشیان اسلام‌گرا رنج می‌برد که در آن سوی مرزهایش در کشمیر تحت کنترول پاکستان فعال اند.
این افراد می‌توانند در آینده برای هند همانند دیگر شورشیان تندرو دردسرساز شود روی همین دلیل هند به امنیت منطقه فکر میکند و برای ثبات منطقه تلاش میکند ، هند رابطه اش  را با افغانستان در چوکات روابط مشروع امنیتی و سیاسی تعریف میکند  مقامات این کشور تاکید دارند  نزدیکی هند با افغانستان متضمن پاسخ به نیازهای اقتصادی و امنیتی هند بوده میتواند.
خواست افغانستان از هند این است که باید در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی و سیاسی مورد حمایت قرار گیرد.
هند در زمینه استخراج معادن افغانستان نیز مشتاق است اما مشکلات امنیتی این مجال را تاکنون در بستر کلان مساعد نکرده است.
این همه موضوعاتی است که وزیران امور خارجه دو کشور افغانستان و هند در هفته جاری با هم روی ان بحث خواهند کرد.
دهلی جدید در حالی میزبان صلاح الدین ربانی است که دونالد ترامپ، ریس جمهور امریکا چند روز قبل از هند خواست تا کار بیشتری برای کمک به امریکا در افغانستان  انجام دهد
هند از تصمیم رئیس جمهور ترامپ جهت تسریع تلاش ها برای از بین بردن طالبان، داعش و دیگر شبکه های ترور در افغانستان و سخنان تند وی بر ضد پاکستان استقبال کرد. ترامپ گفت که پاکستان نباید اجازه حضور شبه نظامیان را در خاک خود بدهد
هند وافغانستان دوستان سنتی بوده  و نمونه های زیادی از همکاری انکشور با افغانستان در عرصه گوناگون دیده میشود
تاکید این کشور بر رشد وگسترش هرچه بیشتر روابط است روابط که در چوکات ان کشور سومی در حاشیه قرار نخواهد گرفت ختم .فرشته

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا