اخباراقتصاد

جلغوزۀ افغانستان ازطریق دهلیز هوایی به چین صادر می شود

کابل/ ۱۹ میزان /باختر

تلاش ها برای آغازصادرات جلغوزۀ افغانستان ازطریق دهلیز هوایی به چین، آغازشده است.

وزارت صنعت وتجارت واتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان با کشورچین برای صادرات جلغوزۀ افغانستان به توافق رسیده اند و شرکت هوایی کام ایر برای انتقال این میوه ابرازآمادگی کرده است.

به اساس آمارهای ارائه شده، امسال بیش ازبیست وچهارهزارتن جلغوزه از جنگلات افغانستان به دست آمده است که این اندکی افزایش نسبت به سال پار را نشان می دهد.

این درحالی است که فصل برداشت جلغوزۀ سیاه افغانستان گذشته است و جلغوزه داران به دلیل بسته بودن راه های زمینی وهوایی برای صادرات فراورده های شان، مجبور شده اند آن را به بهای ناچیز دربازار های داخلی بفروشند.

هم اکنون یک کیلوجلغوزۀ سیاه دربازار های داخل افغانستان تا یک هزارو سه صد افغانی به فروش می رسد اما سال پار که بیشتر جلغوزه به بازار های جهانی صادر می شد، بهای آن دربازار های داخلی تا سه هزارافغانی رسیده بود.

محمد یونس مهمند معاون اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان هنگام امضای پیمان انتقال جلغوزه سیاه به چین با وزارت صنعت وتجارت وشرکت هوایی کام ایرگفت که به زودی روند انتقال این میوه به بازار های چین آغازمی شود.

او ازشرکت هوایی کام ایرخواست که با درنظر داشت عدم سب سایدی حکومت، جلغوزه های تولیدی افغانستان را به بهای کمتر به بازار های چین انتقال دهد.

محمد داوود شریف نمایندۀ کام ایروعده سپرد که این شرکت هواپیمایی با درنظرداشت منافع ملی واقتصاد کشور، تا حد امکان بهای انتقال جلغوزۀ سیاه افغانستان به چین را کاهش دهند.

جنگلات جلغوزه بیشتر در ولایت های پکتیا، پکتیکا، ننگرهار، لغمان، کنر، نورستان، خوست، کاپیسا وکابل وجود دارد.

جلغوزۀ تولیدی افغانستان به دلیل کیفیت بلند ومزۀ خاص، خریداران زیادی دربازار های داخلی وجهانی دارد.ختم/م-ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا