جهان

توانایی زنبورعسل در تشخیص ماین و بمب های خنثی ناشده

 

تهران – آژانس خبری دولتی ایران – 1 جوزا – باختر

تحقیقات تازه نشان می دهد كه زنبورعسل قادر به شناسایی مناطقی است كه در آن بمب های خنثی نشده و ماین قرار دارد.

به گزارش بخش علمی آژانس خبری دولتی ایران، تحقیقات تازه‌ای در زمینه شناسایی ماین های منفجر ناشده در مناطق جنگی كروشیا با استفاده از زنبور عسل آغاز شده است.

حس بویایی زنبور عسل بسیار قوی است و نسبت به بوی مهمات منفجر ناشده حساس است؛ محققان بر این باورند كه با آموزش لازم می توان از زنبور برای حفظ جان انسا‌ن‌ها استفاده كرد چراكه بعد از گذشت ۲۳ سال از جنگ كروشیا، هنوزهم ماینهای منفجرناشده در این كشور تلفات دارد.

كروشیا پوشیده از جنگل‌های سرسبز و دریاچه های عمیق است و بحیره آدریاتیك جان تازه‌ای به این منطقه داده است. مساحت این كشور حدود ۱۳۰۰ كیلومتر مربع است و تقریباً در تمام مناطق آن احتمال وجود ماین زیاد است.

محققان در آزمایش های متعددی غذای شیرین زنبور عسل را با مقدار زیادی یک ماده کیمیاوی بنامTNTمخلوط كردند تا شامه این موجود به این بو عادت كند. سپس به مرور زمان مقدار TNT موجود در غذا را زیاد كردند . در آخرین آزمایش مقداری TNT ، بدون غذا در داخل یك چاه عمیق قرار داده شد، زنبورها این بو را دنبال كردند و در محل دقیق آن پرواز كردند.

پژوهشگران این آزمایش می گویند با استفاده از این روش می توان تمام مناطق آلوده به بمب یا ماین های خنثی ناشده را شناسایی كرد.

این اولین بار نیست كه از حیوانات برای شناسایی منابع مختلف استفاده می‌شود.

نیروی بحری امریكا اكنون از دلفین ها برای شناسایی معادن موجود در اعماق اقیانوس ها استفاده می‌كند. نیروهای نظامی نیزاز شامه قوی سگ برای شناسایی نواحی بمب گذاری شده استفاده می‌كنند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا