جهان

اقدامات کشورهای اروپایی برای دسترسی به واکسین کرونا

برلین/ دویچوله/ ۲۶جوزا/ باختر
برای این که کشورهای اروپایی در دسترسی به واکسین کرونا و داروهای علاج بیماری کویید۱۹ ازامریکا و چین عقب نمانند، چهار کشور اروپایی قراردادی به امضاء رسانیده اند. احتمال دارد تا پایان امسال واکسینی هم تهیه شود.
آلمان، ایتالیا، فرانسه و هالند ضمن تشکیل ائتلافی، با قاطعیت برای دسترسی به واکسین کرونا وارد عمل شده اند. نمایندگان کشورهای مذکور در حال حاضر با چندین شرکت و مرجع طبی که در زمینه واکسین کرونا مصروف پژوهش اند، درحال تبادل نظراستند. براساس منابع وزارت صحت آلمان فدرال، برای این که این واکسین در جریان امسال و یا تا سال آینده به طور گسترده در اختیار همه قرار گرفته بتواند، از همین حال سعی برآنست تا امکانات تولید این واکسین تضمین شود.
در نخستین قرارداد، شرکت دوا سازی استراـ زینیکا باهمکاری دانشگاه آکسفورد لندن تا حدود ۴۰۰ میلیون واکسین علیه ویروس کرونا «سارس کووی ـ۲» را تهیه و عرضه خواهد کرد. بر اساس معلومات حلقات حکومت فدرال آلمان در برلین، احتمال این می رود که نخستین واکسین ضد کرونا تا پایان سال جاری در دسترس قرار گیرد. به گفته پاسکال سوریوت رییس شرکت استرا زینیکا «در این قرار داد تضمین شده است که درصورت دریافت مجوز، میلیونها شهروند اروپایی به واکسینی که توسط این شرکت و دانشگاه آکسفورد تهیه می شود، دسترسی یابند.»
براساس منابع سازمان صحی جهان، در حال حاضر بیش از صد پروژه برای توسعه و انکشاف یک واکسین کرونا در سرتاسر جهان فعالیت دارند. روسیه اعلام کرده است که در ماه سپتمبر، یعنی در خزان امسال به تولید گسترده  یک واکسین این ویروس آغاز می کند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا