اقتصاد

رئیس‌جمهورغنی خطاب به تجار افغانستان و ازبکستان: فصل تازۀ از روابط با ازبکستان آغاز شده‌است

کابل باختر 15 قوس
محمداشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و هیئت‌ همراه، در ضیافت رسمی که به استقبال از ایشان از سوی عبدالله آریپوف صدراعظم ازبکستان در قصر ریاست‌جمهوری این کشور تدارک یافته‌بود، اشتراک کردند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، دراین ضیافت که شماری از سرمایه‌گذاران و تجار افغانستان و ازبکستان نیز حضورداشتند، رئیس‌جمهورغنی در صحبتی خطاب به تاجران دوکشور گفت: این سفر  فصل تازۀ از روابط و همکاری‌ها را به‌ویژه در عرصۀ اقتصادی و تجاری بنیاد گذاشت.
وی افزود که افغانستان و ازبکستان دو کشور همکار و متحد دوام‌دار در آسیای میانه خواهندبود و ازبکستان یکی از شرکای عمدۀ ما محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور گفت: روی چندین  پروژۀ که موافقه شده‌است، یکی آن انتقال انرژی برق است که با تطبیق آن 12 ولایت افغانستان از نور برق مستفید خواهند شد و انرژی قابل اطمینان را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌سازد.
رئیس‌جمهور محمداشرف غنی، با اشاره به اهمیت ترانزیت میان دو کشور تصریح کرد که تفاهم روی تطبیق پروژۀ خط آهن مزار شریف – هرات می‌تواند زمینۀ صادرات و اتصال منطقوی را فراهم سازد. وی افزود که این یکی از پروژه‌های بزرگ ترانزیتی برای منطقه به حساب می‌آید که دو کشور روی تمویل و تطبیق آن با جدیت کار می‌کنند.
رئیس‌جمهور کشور بر تسریع روند سرمایه‌گذاری‌های مشترک تأکید کرده گفت که بخش خصوصی شریک عمدۀ ماست و این می‌تواند در رسیدن به رفاه دو کشور، گام‌های بزرگی را بردارد. وی همچنان گفت که خریداری‌ها از طریق دولت به دولت انجام می‌باید و زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی فراهم می‌گردد.#

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا