اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های غیرحکومتی درپایتخت

کابل/25حمل / باختر

شمار محدودی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که به دسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشورپرداخته اند و نیز اخباروگزارش هایی رادرباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.

روزنامۀ صبح کابل زیرعنوان “سه سناتور امریکایی ازآینده صلح افغانستان ابراز نگرانی کردند.”نوشته است.

 سه سناتورامریکایی ، درنامه یی به انتونی بلینکن وزیرخارجه  ایالات متحده درمورد آیندۀ صلح افغانستان وامنیت امریکا ابراز نگرانی کرده اند.

 لیزچینی ، سکات فرانکلین ومایکل ولتر ، سه سناتورامریکایی ، دراین نامه نوشته اند “بیشتر گروه های تروریستی درمرزهای افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند ، سازمان های امنیتی و اطلاعاتی بارها گزارش داده اند که القاعده و داعش درپی حمله به امریکا استند ، با این حال خروج نیروهای امریکایی ازافغانستان به این گروه ها امکان می دهد تا پناه گاهای امن ایجاد کنند ، پناه گاهایی که از آن جا برای حمله به غرب برنامه ریزی کنند.”

دربخش دیگر این نامه آمده است “ازطرح و نامۀ شما به رییس جمهور افغانستان و هم چنان تشکیل یک دولت انتقالی با مشارکت طالبان ، عمیقاً نگران استیم : درحالی که طالبان روابط خود را با القاعده حفظ کرده و حملات خود را به غیرنظامیان و نیروهای افغانستان ادامه می دهد.

روزنامۀ 8صبح زیرعنوان “پاسخ طالبان به فراخوان آتش بس : “جنگ درماه رمضان ثواب دارد” نگاشته است.

همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ،حکومت و اتحادیه جهانی علمای مسلمان ازگروه طالبان خواسته اندکه به احترام این ماه از جنگ دست بکشد و آتش بس دایمی برقرار کند. اتحادیه جهانی علمای مسلمان با نشر یک اعلامیۀ ادامه جنگ درافغانستان را حرام دانسته و ازطرف های درگیر جنگ خواسته است که هرچه زودتر این خون ریزی را متوقف کنند.

این نهاد ازگروه طالبان خواسته است که جنگ را به ویژه درماه مبارک رمضان متوقف کند تا مردم بتوانند درفضای آرام و امنیت ، مراسم عبادت شان راانجام دهند.

گروه طالبان درواکنش به این خواست ها گفته است که آتش بس نمی کند و به جنگ ادامه می دهد . این گروه تصریح کرده است که “جهاد” درماه مبارک رمضان ثواب بیش تر دارد ، ازاین رو برای رسیدن به اهداف شان از جنگ دست نمی کشد.

روزنامۀاطلاعات روز زیرعنوان موج سوم کرونا درافغانستان ، ویروس نوع انگلیسی به گردش افتاده است . نوشته است.

امار رسمی ویروس کرونا درافغانستان برای سومین دور افزایش یافته است .

 مسوولان وزارت صحت عامه می گویندکه اکنون موج سوم کرونا درافغانستان آغاز شده است .

روزنامۀ آرمان ملی درصفحه هشتم زیرعنوان هدایت ادارۀ ولسوالی کهمرد به مراکز صحی : زنان بدون محرم را معالجه نکنید .” نگاشته است .

ادارۀ ولسوالی کهمرد بامیان به تازگی باارسال نامه یی به تمام مراکز صحی و دواخانه های این ولسوالی خواسته، زنانی را که مشکل صحی دارند پس از این بدون محرم معالجه نکنند.

 روزنامۀ افغانستان ما تحت عنوان ” از تاریخ سی حمل ، تمام مسافرینی که به افغانستان می آیند باید تست منفی کرونا را با خود داشته باشند. ” نوشته است.

ادارۀ هوانوردی ملکی افغانستان می گوید که از سرازتاریخ 30 حمل سال روان ، داشتن تست منفی (pcr)تمام مسافرانی که درپرواز های بین المللی از بیرون به داخل کشور می آیند، الزامی است .

 ختم/ شوخک …ک….م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا