صحت

فرهاد دریا به عنوان سفیر حسن نیت برنامه ملی کنترول اچ ای وی و ایدز در کشور معرفی گردید

کابل، 8 حمل باختر
داکتر فیروزالدین فیروز وزیرصحت عامه امروز فرهاد دریا هنرمند  کشور را به عنوان سفیر حسن نیت به منظور بلند بردن آگاهی عامه در جهت مبارزه علیه  بیماری ایدز  معرفی نموده و تفاهم‌نامه  را با وی به همین منظور امضاء نمود.
به دریا این لقب از سوی اتحادیه همکاری های منطقه جنوب آسیا داده شده است.
به اساس ګزارش خبرنګاراژانس باختر یکی از برنامه های سازمان سارک تهیه نمودن ستراتیژی پنج ساله برای کشور های منطقه یی در جهت مبارزه علیه اچ آی وی و ایدز میباشد.
سازمان سارک برای تقویه نمودن فعالیت های مبارزه علیه اچ آی وی و ایدز،یک شخص  شناخته شده در کشور را به عنوان سفیر حسن نیت انتخاب مینماید تا ازطریق آنها پیام های وقایوی اچ آی وی/ایدز و ر هیپاتیت را برای مردم انیده و همچنان در کاهش تبعیض وبدبینی علیه افراد متاثر شده کلیدی و به خصوص اچ آی وی با پروگرام ملی کنترل ایدز همکاری نماید.
داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه کشور از سازمان سارک و  فرهاد دریا که  مسوولیت  سفیر حسن نیت این سازمان را در کشور قبول نموده و در امر بلند بردن سطح آگاهی عامه در راستای کاهش اچ آی وی و ایدز ، مبارزه علیه این مرض و داداخواهی برای مبتلایان آن ، با وزارت صحت عامه افغانستان همکاری مینماید اظهار سپاس و قدردانی نمود.
داکتر فیروز گفت: " یکی از اولویت های  برنامه ملی ایدز وزارت صحت عامه توانمند سازی محیط حمایوی و تغییرات رفتار و سلوک در افهام و تفهیم در تمام سطوح، با توجه خاص به آگاهی دهی در پیوند به خطرات اچ آی وی، ترویج آزمایش اچ آی وی، کاهش تبعیض در برابر اشخاص مصاب به اچ آی وی و جمعیت کلیدی متاثرشده و انکشاف محیط اجتماعی حمایوی برای افرادیکه با اچ آی وی زندگی میکنند میباشد.
افغانستان هر چند با داشتن میزان شیوع کمتر از صفر اعشاریه یک درصد در بین کشور های با شیوع پایین اچ آی وی قرار دارد، ولی عوامل چون جنگ های داخلی، ناامنی ، بیکاری، فقر، سرحدات باز، مهاجرت های داخلی و خارجی ، پایین بودن سطح آگاهی و سطح سواد، رفت و برگشت افغانان به خارج از کشور بدون آگاهی در مورد اچ آی وی و هیپاتیت و مهمتر از همه موجودیت مواد مخدر و استفاده کننده‌گان زرقی مواد مخدر، این کشور را بیشتر در مقابل این ویروس آسیب پذیر میسازد و در صورتیکه  اقدامات مؤثر اتخاذ نگردد ممکن است سبب گسترش این ویروس در سرتاسرکشور گردد.
از سوی دیگر فرهاد دریا بیماری ایدز را یک معضل جدی اجتماعی خوانده گفت:" کلید اساسی مبارزه علیه بیماری ایدز اطلاع رسانی در مورد چگونگی سرایت ویروس اچ آی وی از یک به شخص دیگر و بلند بردن فرهنگ برخورد مردم علیه افراد متآثر شده از این ویروس میباشد که در این راستا رسانه ها و ارگان های ذیربط نقش ارزنده دارد.
بر اساس آمار UNAIDS و سازمان صحی جهان تعداد افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند تا اخیر سال ۱۳۹۶ در حدود ۷۵۰۰ تن تخمین گردیده است. حسب گزارش هارسیده به برنامه ملی کنترول ایدز از سال ۱۳۶۸ تا اخیر سال ۱۳۹۶ در افغانستان به تعداد ۲۵۴۹ واقعه مثبت اچ آی وی گزارش شده است.مومنه احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا