صحت

واقعه جدید پولیو در کنر تثبیت شد

کابل باختر25 جوزا
یک واقعه جدید پولیو در ولایت کنر تثبیت شد.
این ششمین واقعه پولیو در سال جاری در سطح کشور است و چهارمین واقعه در ولسوالی شیگل ولایت کنر میباشد.
به اساس معلومات ریاست نشرات وزارت صحت عامه به آژانس باختر: مریض یک پسر یک ساله از قریه گویجه میباشد که در اواخر ماه می به این مرض مصاب شده است.
این ولسوالی به علت نا امنی های جاری غیر قابل دسترس است  و چهار سال هیچ برنامه واکسیناسیون در این بخش شیگل برگزار نشده است ، چون پولیو به آسانی سرایت میکند، این وضعیت سایر اطفال را در سراسر افغانستان به تهدید قابل ملاحظه مواجه میسازد.
وزارت صحت عامه یکجا با سازمان صحی جهان و یونیسف برای این که به اطفال ولسوالی شیگل فرصت واکسین شدن فراهم گردد، اقداماتی انجام میدهند. در ماه اپریل یک محل دایمی ترانزیت برای واکسین نمودن اطفالی که در داخل ولسوالی عبور و مرور مینمایند در آنجا ایجاد گردید.
یک مرکز صحی فرعی در ولسوالی شیگل که واکسیناسیون پولیو فراهم مینماید در ماه می تأسیس شد. با در نظر داشت این واقعه جدید، سایر تدابیر نیز اتخاذ خواهد شد.
پولیو یک مرض فلج کننده غیر قابل علاج است و تنها از طریق واکسیناسیون قابل وقایه میباشد. باید در هر دوره هر طفل زیر پنج سال در افغانستان واکسین شود. تنها– افغانستان و پاکستان – هنوز کشور های دارای پولیو دانسته میشوند. این کوچکترین ساحه جغرافیایی در طول تاریخ میباشد.
والدین باید بدانند که واکسین پولیو مصوون بوده و تنها راه مؤثر وقایه از پولیو میباشد.
واکسین پولیو حلال است و مشخصاً مورد تایید رهبران جامعه اسلامی قرار گرفته است.
قابل ذکر است که واکسین پولیو برای نوزادان، اطفال در حال خواب، و اطفال بیمار مصوون میباشد.
این واکسین هیچ عوارض جانبی ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا