گزارش ها

پاکستان در صدد تضعیف نقش هند در افغانستان

کابل/ ۴سرطان/ باختر
وزیر خارجه پاکستان در تازه ترین اظهاراتش باردیگر هند را متهم به ایفای نقش خرابکارانه و غیرمسوولانه در افغانستان کرده‌ است.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ شاه‌ محمود قریشی؛ وزیر خارجه پاکستان در تازه ترین اظهاراتش گفته‌ است که دهلی نو مخالف بر قراری صلح در افغانستان است.
او به شبکه دی نیوز پاکستان گفته است که هند در افغانستان در حال ایفای نقش غیرمسوولانه و خرابکارانه است.
او پیش از این نیز مدعی شده بود که دهلی ‌نو خواستار بی‌ثباتی و مخالف برقراری صلح در افغانستان است؛ اما اسلام‌آباد برای مذاکرات بین طالبان و کابل تلاش می‌کند.
این گفته های این مقام ارشد پاکستانی بار دیگر این ادعا را ثابت می کند که پاکستان در پی تضعیف نقش هند در افغانستان است .
در حالی که هند در طول سال های اخیر در زمره پنج کشوری است که بیشترین سهم را در بازسازی افغانستان داشته است٬ مگر پاکستان با حمایت از گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان بیشتر یک کشور مخرب بوده است
پاکستان که خود را مبتکر و طراح نزدیکی طالبان با امریکا و عامل اصلی صلح میان امریکا و طالبان می داند٬ اکنون در فکر گرفتن پاداش از سوی امریکا و متحدین غربی آن است .
یکی از خواست های پاکستان ٬ دوری هند از قضیه افغانستان است و اسلام آباد این نیت خود را پنهان نکرده است٬ بل آن را بارها واضح کرده است .
زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در سفری که در ماه رمضان به دهلی داشت٬ خواستار تماس مستقیم میان هند و طالبان شد.
یک روز بعد از این فراخوان طالبان اعلام آمادگی کردند که با هند وارد تماس و گفت وگو می شوند٬ مگر چند روز بعد این گروه دوباره از موضعش در برابر هند عقب نشینی کرد و عباس ستانکزی یک عضو دفتر سیاسی این گروه در قطر٬ تماس با هند را با شروطی همراه دانست و این نشان داد که اسلام آباد حاضر نیست که طالبان در تماس های بیرونی شان بخصوص با دهلی٬ دست باز داشته باشند.
از نظر اسلام آباد، روی کار آمدن دولت به رهبری طالبان در کابل، دیگر برنامه و استرتیژی هند در افغانستان نابود خواهد شد.
به باور آگاهان سیاسی پاکستان در یک محاسبه غلط قرار گرفته است و دارد تجارب دهه هفتاد خرشیدی در افغانستان را تکرار می کند که طالبان را برای مقاصد راهبردی خود به میان آورد٬ مگر منطقه و جهان را دچار مشکل کرد.
امروز در افغانستان بازیگران زیادی منطقه یی و جهانی وارد عمل شده اند و بعضی از آنان مانند هند٬ تعریفی از منافع مشروع در افغانستان دارند که حاضر نیستند به آسانی از این منافع که برای آنان جنبه حیاتی دارد٬ کوتاه آیند.
آگاهان سیاسی افغان از طالبان می خواهند که در تامین رابطه شان استقلال فکر و عمل داشته باشند و در بازی های سیاسی منطقه یی منافع افغانستان را تمثیل کنند تا این که در سیاست های دیگران ابزار باشند.
همچنان به جامعه جهانی بخصوص امریکا لازمی است که مساله افغانستان را با واقعیت های منطقه یی آن دنبال کنند٬ تنها پاکستان بازیگر سیاسی نیست و نباید به شکل یک جانبه به نقش و همکاری پاکستان در روند صلح با طالبان، تکیه و تأکید کرد.
تحلیل سیاسی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا