سیاست

رسانه های پاکستانی : چین بانمایندگان دفتر طالبان درقطر تماس گرفته است

طالبان میانجگیری چین و پاکستان رامی پذیرند
کابل باختر/ 7/ حوت
رسانه های پاکستانی گفته اندکه شماری از اعضای سفارت چین درقطر با اعضای دفتر طالبان درقطر دیدار کرده اند.
دراین میان روزنامه امت نیوز گفته که طالبان میانجگیری چین را پذیرفته اند و شرایط خود را با امریکا مطرح کرده اند.
این روزنامه پاکستانی ادعا کرده که طالبان باز هم پیش شرط داشته و خروج نیروهای خارجی از افغانستان را به عنوان شرط اولی قرار داده است .
همچنان طالبان به چینایی ها گفته اند که طرف اصلی مذاکرات آنها امریکا است .
روزنامه امت گفته که اعضای سفارت چین ، دو عضو گروه قطر طالبان بنام سهیل شاهین و محمد نعیم که خود را سخنگوی غیر رسمی طالبان درقطر معرفی میکند دیدار داشته اند.
منابع طالبان هم گفته اند که نقشه راه صلح را که درکنفرانس بگواش چندی قبل در قطر دایر شده بود، به دیپلومات های چینایی ارائه کرده اند.
همچنان طالبان گفته اندکه از میانجگیری پاکستان درخصوص مذاکرات صلح اعتراض ندارند.
ازطرف دیگر وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده است که پاکستان ازهمه نمایندگان طالبان خواسته تا نماینده با صلاحیت شان برای شرکت دردور نخست مذاکرات که به گونه یی مستقیم میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان به زودی در اسلام آباد برگزار میشود معرفی کنند.
درعین حال دفتر صدراعظم پاکستان گفته است که صدراعظم نواز شریف درروند صلح افغانی همکاری میکند تا این روند به موفقیت برسد.
این گفته ها درحالی بیان میشودکه دولت افغانستان از گروه طالبان و سایر گروه های مسلح خواسته است که خشونت و جنگ را ترک کنند وکشتار مردم را متوقف سازند ، به ویرانی کشور مبادرت نه ورزند و به گفتگو های مستقیم صلح بپیوندند .
با آنکه دولت افغانستان ازصلح و گفتگوهای سیاسی سخن گفته مگر تاکید کرده که برای حفظ دستاوردهای نظام و امنیت مردم از هروسیله کار خواهدگرفت.
با آنکه سخن از گفتگوهای دیپلوماتان چینایی در قطر با گروه طالبان است، محمد نعیم وردک سخنگوی غیر رسمی این گروه درقطر به رسانه ها گفته است که گروه طالبان تاهنوز ازنتایج نشست چهارجانبه معلومات نداشته و گویا آنها ازپیشرفت این مذاکرات درجریان گذاشته نشده اند.
آگاهان سیاسی افغان گفته های مسوولان به اصطلاح دفترسیاسی طالبان را که نزد دولت افغانستان رسمیت ندارد بی ارزش میداند زیرا این دفتر شکل سمبولیک دارد و صرف به این منظور ایجاد گردیده که گویا طالبان یک آدرس مشخص دارند . درحالیکه دراینجا تعهد پاکستان مطرح است زیرا رهبران طالبان درکویته و پشاور اند و مقامات پاکستانی به آسانی میتوانند با آنها تماس گیرند و آنها را سوق دهند.
بهتراست که دیپلومات های کشور های غربی و چین نیز به جای رفتن به قطر رهبران طالبان را درپاکستان جستجو کنند و پاکستان منبع خوبی برای دریافت آدرس رهبران طالبان است .
این آگاهان همچنان میگویند، از طرف دیگر آنچه را دو عضو دفتر طالبان بنام های سهیل شاهین و محمد نعیم وردک گفته اند، گفته های دوعضو رده پائین طالبان است که نمیتواند روند مذاکرات صلح را متاثر سازد. شانس موفقیت برای آغازگفتگوها این است که پاکستان ظاهراً آماده شده که همکاری صادقانه میکند و این که طالبان میانجگیری پاکستان را میپذیرند نمایانگر نفوذ پذیری آنها از پاکستان است.
باید گفت که دولت افغانستان شرط اول و آخر مذاکرات صلح را پذیرش قانون اساسی و خاتمه بخشیدن به خشونت عنوان کرده است .
همچنان کشورهای غربی ، چین ، هند ، روسیه تاکید دارندکه مذاکرات صلح افغانی باید بین الافغانی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا