اخبارآموزش

وزارت تحصیلات عالی، کارگاره آموزشی مدیریت سیستم عامل را برگزارکرد

 کابل/ 6جدی/ باختر

کارگاه آموزشی مدیریت سیستم عامل لینوکس برای مسوولان تکنالوژی معلوماتی 19 پوهنتون کشور امروز در وزارت تحصیلات عالی برگزار شد.

به گزارش آژانس باختر؛ در مراسم افتتاح این کارگاه، نور احمد درویش٬ معین وزارت تحصیلات عالی، روی اهمیت آموزش سیستم عامل لینوکس در تقویت و موثریت فعالیت های تکنالوژی معلوماتی و امنیت سرورها در نهادهای تحصیلی کشور صحبت کرد و بر استفاده اعظمی مداومین کارگاه از دروس و تطبیق آن در ساحه عملی تاکید کرد.

وی گفت که در حال حاضر 14 پوهنتون به شبک تحقیقی و تحصیلی افغانستان (AfgREN)   وصل است و طرحی را برای استفاده موثر از این شبکه روی دست دارند که به کمک دفتر” TEIN CC” تطبیق خواهد شد و با وصل این شبکه میان پوهنتون ها و سایر اداره های مورد نیاز٬ نه تنها به کارگیری این سیستم افزایش می یابد بلکه به منبع عایداتی خوبی نیز مبدل خواهد شد .

او علاوه کرد که اکنون 29 پوهنتون با شبکه فایبر نوری وصل است و 14 پوهنتون با مراکز تکنالوژی و معلوماتی(ICT)  مجهز است  که با استفاده موثر از آن امکان وصل دیپارتمنت ها، پوهنځی ها، پوهنتون ها در داخل کشور و پوهنتون ها در سطح منطقه و جهان میسر می شود که همه این تغییرات مثبت و ضروری وابسته به ارتقای ظرفیت های مسلکی و تلاش مسؤولان تکنالوژی معلوماتی است.

 همچنان دکتور جواد صالحی٬ رییس پوهنتون گوهرشاد نیز روی نقش تکنالوژی معلوماتی در پیشرفت علم و دانش صحبت کرد و مدیریت بهتر این عرصه را در تکامل، گسترش دانش علمی و درنهایت  پیشرفت جامعه و کشور مهم تلقی کرد.

پوهنمل شکریه جمال٬ رییس تکنالوژی معلوماتی وزارت تحصیلات عالی نیز در مورد اهمیت تکنالوژی و استفاده موثر از آن در نهادهای تحصیلی صحبت کرد و از مسوولان این بخش در نهادهای تحصیلی خواست تا در این راستا کوشا باشند و به شکل مداوم در ارتقای ظرفیت های مسلکی خویش تلاش کنند.

همچنان محمد مصطفی نایر٬ استاد سیستم عامل لینوکس، خاطرنشان کرد که دراین برنامه پنج روزه ، 30 لکچر تدریس می شود که با کار های عملی پیش برده خواهد شد. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا