اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۳  جدی/ باختر

این گفته های معاون سیاسی گروه طالبان که می گوید، رهبران آن گروه در پاکستان اند، می رساند که پاکستان آدرس اصلی این گروه است و دفتر دوحه یک آدرس نمادین است.

مفسرآژانس باخترمی نگارد؛در حالی که پاکستان  حضور رهبران طالبان در آن کشور را رد می کند٬ملا غنی برادر معاون سیاسی گروه طالبان در جمع زخمیان طالبان که در شهر کراچی پاکستان تحت درمان اند، گفته است رهبران این گروه در پاکستان اند ورهبری طالبان در پاکستان در جریان مذاکرات صلح قرار دارد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروهی طالبان و رییس دفتر سیاسی طالبان دردوحه که بعد از معطل شدن مذاکرات دوحه بدون تاخیربه پاکستان رفت٬ رسانه های پاکستانی و دو سخنگوی گروه طالبان گفتند که اوبه دعوت وزارت خارجه پاکستان به آن کشوررفته است اما اصل مسئله را ملا غنی بیان کرد و گفته است «به پاکستان آمده است که  فیصله‌ها در مذاکرات صلح را با رهبری و شورای علمای این گروه که در پاکستان اند نهایی  کند.»

ملا برادر این گفته‌ها را در دیدار با زخمیان این گروه در شهر کراچی پاکستان ابراز کرده‌است و گفته است « رهبری طالبان در پاکستان حضور دارد.»

همچنان منابع نزدیک به طالبان گفته اند« یک هیئت طالبان به رهبری ملاعبدالغنی برادر که از قطر به پاکستان رفته است دردیدار با قومندانان جنگی طالبان، در بارۀ کاهش خشونت‌ها گفتوگو کرده‌است.»

ملا برادر دربین  افراد زخمی شده و قومندانان این گروه در کراچی گفته‌است«اینجا اگر چه هر چیزی بر ما گذشته است، اما باز هم مجبور هستیم که بیاییم چرا که در این جا افراد معدودی نیستند، در این جا تمام رهبری ما و شما قرار دارند.»

ملا برادر گفته است«اگر مذاکرات کلی و یا جزیی در آن جا می کنیم به این جا با رهبران و شورای عالمان شریک کرده می شود و دوباره آن موضوع برای ما می رسد و ما بر بنیاد آن عمل می کنیم.»

اما  سخنان معاون رهبر طالبان ورییس دفترسیاسی این گروه در قطر نه تنها واکنش برانگیز است بل سوال های زیادی را خلق کرده است .

در گام نخست این واقعیت را برملا می کند که رهبران طالبان در پاکستان اند و این گفته های مردم افغانستان که گفته اند:شورا های کویته و پشاور در پاکستان فعال اند  و در تبانی با استخبارات نظامی پاکستان دستور جنگ ترور ووحشت را در افغانستان می دهند ،درست است. در حالی که حکومت پاکستان و منابع طالبان بار ها گفته اند که رهبری طالبان در پاکستان حضورندارند و پاکستان از آنان حمایت نمی کند.

حرف دیگر که این پاکستان بار ها گفته است که آنان در تمویل و تجهیز گروه طالبان نقش ندارد و هیچگاه افراد زخمی شدۀ طالبان در پاکستان مداوا نمی شوند مگر سخنرانی ملا غنی در جمع افراد زخمی شدۀ طالبان ثابت کرد که پاکستان همه کارۀ طالبان است.

بارها رسانه های افغانی ٬پاکستانی٬ و کشور های دیگر گفته اند که طالبان وسیله و ابزاری در دست پاکستان اند و این کشور از طالبان برای مقاصد منطقه یی خود در افغانستان ٬هند و جا های دیگر استفاده می کند٬ از طرف دیگر موجودیت رهبران طالبان در خاک پاکستان عامل مداخلۀ پاکستان در امور کاری این گروه ووسیلۀ فشار بر طالبان است حتا  به اندازه یی که کوچک ترین تخطی از اوامر پاکستان٬ سرنوشت بدی را برای رهبران طالبان به ارمغان آورده می تواند٫ ده سال زندانی شدن ملا غنی برادر درپاکستان٬ مرگ مرموز ملا عمر در پاکستان و کشته شدن ملا اختر منصور در کویته و زندانی شدن و کشته شدن ده ها عضو ارشد و قومندان دیگر این گروه در پاکستان نمایانگرتاثیرو نفوذسازمان های استخباراتی پاکستان بر این گروه است.

مردم افغانستان باور به این دارند تا زمانی که رهبری گروه طالبان تحت نفوذ و تاثیر استخبارات و ارتش پاکستان است صلح در افغانستان آمدنی نیست.

روی همین دلیل است که رییس جمهوری اسلامی افغانستان بار ها از طالبان خواسته است که خود را از ذلت بیگانگان رهایی بخشند و در کشور خود بیایند و برای وطن خود کار کنند.

از طرف دیگر موجودیت رهبران طالبان در پاکستان نشان می دهد که تصمیم اصلی در مورد معضل افغانستان در راولپندی گرفته می شود و آدرس اصلی و دقیق طالبان پاکستان است و شورای کویته یک آدرس نمادین است.پس در وجود واقعیت های موجود چه خوب است٬ طالبانی که وطن می گویند راه  شان را از رهبران معامله گر شان جدا کنند. برای افغانان بیگانه٬ بیگانه است٬ امریکایی و پاکستانی ندارد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا