صحت

نزدیک به چهارده میلیون کودک در افغانستان واکسین می گردند

کابل باختر 10 سنبله
وزارت صحت  عامه امروز برنامه تطبیق واکسین سرخکان بالای حدود 14 میلیون کودک از 9ماهه تا 10 ساله را در سراسر کشور آغاز کرد.
این در حالیست که بنا به یافته های وزارت صحت عامه در سال 2017 از جمله 25000هزار واقعه  سرخکان در افغانستان 85 فیصد  آن نزد کودکان کمتر از 10 سال بوده است.
به  گزارش خبر نگار آژانس باختر، درمراسم آغاز این برنامه،   داکتر فیروزالدین فیروز وزیر  صحت عامه اشاره  به موضوع فوق گفت که سرخکان مرض ساری میباشد و نظر به گزارش سال 2017 از جمله 25000هزار واقعه  سرخکان در کشور، 85 فیصد آن کودکان  در کشورثبت شده که کمتر از 10 سال عمر دارند.
به گفته وزیرصحت عامه ، واکسین سرخکان در دو مرحله تطبیق میشود مرحله اول آن ازدهم تا بیست سنبله نصف کشور  و مرحله دوم آن از 26 عقرب تا 5 قوس در ولایت ها باقی مانده تطبیق میشود که در جریان این برنامه حدود 13 اعشاریه 8 میلیون کودک  در سراسر کشور در برابر این  مرض معافیت حاصل می کند که هزینه آن تقریبأ 14  اعشاریه شش میلیون دالر امریکایی  از بودجه  ائتلاف جهانی  واکسیناسیون تطبیق میگردد.
به گفته وی، واقعات سرخکان بیش تر درولایت های کابل، کنر ، پکتیکا ،بادغیس و غور دیده شده است.
وی اضافه کرد که واکسین سرخکان به صورت رایگان درسراسر کشور ازطریق مراکز صحی، مساجد و قریه ها بدون در نظر داشت تاریخچه مریضی ویا ا ینکه قبلا واکسین سرخکان شده اند،  تطبیق میگردد.
داکتر ریچارت پیپر کارن نماینده سازمان صحی جهان  واکسین روزمره را پشتیبان اصلی برای کنترول مرض سرخکان دانست و گفت که این موضوع  در رسیدن    به اهداف انکشافی پایدارنظام را کمک می کند.
همچنان خانم ادیل خدر رییس اداره یونیسف در افغانستان  گفت که واکسین یکی از ارزانترین اقدامات  صحی  در برابر امراض کشنده دوران کودکی میباشد به همین ترتیب احساس الحق حنفی  معین وزارت حج و اوقاف از مردم خواست کودکان شانرا حتمأ واکسین کنند.  مومنه احمد یار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا