گزارش ها

آگاهان سیاسی : رهبر طالبان نگران شکل گیری انشعاب در آن گروه است

کابل/  ۳۰  اسد / باختر
شماری از آگاهان سیاسی می گویند که وارد شدن تغییرات در تیم مذاکره کنندۀ طالبان، اقدامی از سوی رهبر این گروه برای جلوگیری از انشعاب درمیان  طالبان است.
به گزارش آژانس باختر؛ روز گذشته شماری از رسانه ها از وارد شدن تغییرات در تیم مذاکره کننده طالبان با هیئت جمهوری اسلامی افغانستان خبر داده اند.
با آن که آغاز دقیق گفت وگو میان این دو تیم هنوز مشخص نشده است ولی هم طالبان و هم دولت افغانستان برای شرکت در این گفت وگو ها اعلام آمادگی کرده اند.
مگر رهبر طالبان در آستانۀ آغازاین  گفت وگوها دست به تغییراتی دردستۀ مذاکره کنندۀ آن گروه زده است.
در ترکیب تازۀ  هیئت مذاکره کنندۀ طالبان نام چهره های مطرح در دفتر سیاسی طالبان که در یازده دور مذاکره با امریکا و در مراسم امضای توافق صلح دوحه شرکت داشتند به چشم نمی خورد.
ملاغنی معاون سیاسی گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر، ملا شیرمحمد عباس ستانکزی و ملا امیر خان متفی چهره های مطرح در دفتر سیاسی طالبان در دوحه بودند که نام شان در ترکیب هیئت جدید دیده نمی شود .
از شیر محمد عباس ستانکزی به عنوان چهرۀ تند و ماجرا جو در هیئت سیاسی طالبان یاد می شد در حالی که رسانه ها،ملا غنی برادر و ملا امیر خان متقی را چهره های معتدل در گروه طالبان می دانند.
ملا غنی حدود ده سال را در زندان های پاکستان سپری کرد.
گفته می شود او بعد از آن از مسیر کراچی – کویته بازداشت شد که قصد داشت یک تیم مذاکره کننده با حکومت حامد کرزی را ایجاد کند .
در فهرست تازه، شیخ عبدالحکیم، عبداللطیف منصور، ملا نورالله نوری، ملا عبدالمنان عمری، ملا شیرین آخند، عبدالسلام حنفی، قاری دین محمد حنیف،  ملا محمد فاضل آخند،  شیخ محمد قاسم ترکمن، مولوی شهاب‌الدین دلاور،  مولوی مطیع‌الحق خالص،  محمد سهیل شاهین، ملا خیرالله خیرخواه، مولوی عبدالحق وثیق،  محمد نبی عمری، انس حقانی ومولوی فرید الدین محمود عضویت دارند.
با آن که منابع وابسته به طالبان، این خبر را تائید و یا رد نه کرده اند مگر حضور ملا فاضل که به او لوی درستیز گروه طالبان می گویند و شخص قدرتمند این گروه است و همچنان حضور ملاشیرین  که گفته می شود طراح ترورجنرال عبدالرزاق قومندان امنیه قندهار است در ترکیب جدید هیئت، نشان می دهد که طالبان چهره های میانه رو در گفت وگو های سیاسی را از میان برداشته اند.
احمد سعیدی آگاه امور سیاسی در رابطه به تغییرات اخیر در ترکیب هیئت گفت وگو کننده طالبان به آژانس باختر گفت: ملا فاضل شخص قدرتمند در گروه طالبان است و ماشین جنگی این گروه را اداره می کند به حاشیه قرار دادن او در گفت وگو ها صلح می توانست به هم پاشیدگی گروه طالبان بینجامد  ورهبر طالبان به خاطر جلوگیری از انشعاب بزرگ در آن گروه ملا فاضل و ملا شیرین را داخل  تیم مذاکره کننده کرده است .
عبدالواجد اوچت استاد پوهنتون کابل  می گوید که  شمار موافقان وومخالفان گفت وگو های صلح با امریکا، در میان طالبان در حال تغییر است واین، رهبر گروه را دچار وارخطایی کرده است که مبادا انشعاب بزرگی در آن گروه رخ دهد  و شورای کویته که ملا هبت الله آنرا اداره می کند دیگر به هیج مبدل شود .
اوچت به ادامه گفت :ملا هبت الله  در چنین یک وضعیت خود را ناگزیر می داند که به خواست چهره های قدرتمند که می توانند تشکیلات گروه طالبان را زیر سوال ببرند تمکین کند.
پیش از این نیزرهبر طالبان 4 نفر از اعضای شورای رهبری طالبان به تیم مذاکره‌ کننده این گروه اضافه کرده بود و ملا یعقوب پسر ملا عمر را مسوول نظامی این گروه گماشت که آرامش به رهبری طالبان باز گرداند. صائم/ زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا