اقتصاد

گفتمان علمی منطقه یی راه لاجورد برگزار شد

کابل، 6 حوت، باختر
گفتمان علمی منطقه یی راه لاجورد امروز در پوهنتون کابل برگزار شد.اشتراک کنندگان دراین گفتمان بر همکاری های منطقه یی تاکید کردند.
در این گفتمان استادان پوهنتون، اهل خبره، سفیران کشورهای ترکیه وتاجکستان و محصلان اشتراک دارند که دور روز ادامه می یابد.
به گزارش آژانس باختر، این گفتمان به هدف آگاهی دهی، بحث و شریک کردن دیدگاه اهل خبره روی اهمیت راه لاجورد دایر شده است.حمید الله فاروقی رییس پوهنتون کابل  درصحبت مختصر گفت که  نقش مراکز علمی در گفتمان ها ارزنده است به همین منظور پوهنتون کابل زمینه را برای بحث  ها روی نقش راه لاجورد مساعد کرده است.
سفیر ترکیه در کابل راه لاجورد را در گسترش همکاری های منطقه یی با اهمیت دانست و گفت که افغانستان از این مسیر می تواند به اروپا وصل شود.
به گفته وی ترکیه از همکاری های منطقه یی حمایت می کند .
دکتور نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی در این گفتمان گفت که این وزارت کوشش می کند که گفتمان ها را برای جلوه دادن پروژهای بزرگ ملی دایر کند.به گفته وی  مراکز علمی در چنین بحث ها حایز اهمیت است.به گفته وزیر تحصیلات عالی اشتاق مراکز علمی در پروژهای بزرگ ملی درونمای روشن برای صلح می باشد.
عمری افزود که این مسیر نه تنها باعث همکاری های اقتصادی کشورها می شود بل باعث نزدیک شدن فرهنگ هانیز می شود. به باور وی راه لاجورد مطمین ترین و نازل ترین مسیر است که افغانستان را از طریق آسیای میانه به ترکیه و اروپا وصل می کند.
مسیر راه لاجورد 22 قوس سال جاری افتتاح شد که برای اولین بار کالا های افغانستان از این طریق به استانبول انتقال داده شد ونیز هفته قبل اولین کاروان کالاهای ترکی از همین مسیر به هرات وارد شد. مجیب مرزایی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا