جهان

رییس جمهوری اوکراین با ‘آتش بس موقت’ موافقت کرد

کیف – بی بی سی – 1 حوت – باختر
در پی کشته شدن بیست و شش نفر و زخمی شدن ششصد تن در اعتراضات دو روز گذشته  دراوکراین  ویکتور یانوکویچ،رییس جمهور این کشور از "توافق برای آتش بس" با مخالفان خبر داد. 
به گزارش آژانس باختر به نقل از شبکه خبری بی بی سی ، ولادیمیر زمانا، قوماندان نیروهای مسلح اوکراین نیزبه دستور رییس جمهور این کشور برکنار شده است.
سایت خبری ریاست  جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه ای خبر داده است که دو طرف با شروع مذاکرات به هدف "پایان دادن به خونریزی ها" موافقت کرده اند.
برکناری قوماندان اردو در پی شدیدترین خشونت ها در بحران سیاسی سه ماه گذشته روی داده است. بحرانی که کیف، پایتخت اوکراین را به میدان جنگ تبدیل کرده است.
یوری ایلین، قوماندان نیروی بحری اوکراین در حال حاضر جانشین قوماندان عمومی نیروهای این کشور شده است.
ایالات متحده امریکا صدور ویزه برای بیست مقام ارشد اوکراین را که تصور میشود مسوول سرکوب اعتراضات باشند ممنوع اعلام کرده است. یک مقام وزارت امور خارجه امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران نامی از افراد شامل در فهرست نبرد و نه گفت که آیا ویکتور یانوکوویچ ، رئیس جمهور اوکراین در این فهرست است  ویا خیر؟
قبلاٌ بارک اوباما ، رئیس جمهور امریکا از سهم گرفتن اردو در مسایل که به گفته او میتوان به گونه غیر نظامی  آن را حل و فصل کرد ، هشدار داده بود . اوباما از همه طرف ها خواسته تا خویشتن داری کنند.
بحران سیاسی در اوکراین در ماه عقرب گذشته ، زمانی آغاز شد که رییس جمهور با رد پیمان تجارتی با اتحادیه اروپا، رابطه این کشور با روسیه را نزدیک تر کرد .
قرار است وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا امروز  نشستی برای بررسی اوضاع اوکراین دایر کنند.
بر اساس یک خبر دیگر: آتش‌بس دو روزه میان مخالفان و حکومت اوکراین چند ساعت بیشتر دوام نیاورد و پولیس و معترضان امروز دوباره در کیف پایتخت این کشور درگیر شده‌ که در آ ن بیش از ۲۰ تن کشته شده است.
سایت ریاست جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که دو طرف با شروع مذاکره برای پایان دادن به خون‌ریزی‌ها موافقت کرده‌اند.
اما صبح امروز دوباره تظاهر‌کنندگان با  پولیس درگیرشدند و پولیس هم از ماشین‌های آبپاش برای پراگنده کردن معترضان استفاده کرد.
گزارش شده از صبح امروز تا کنون بیش از بیست تن کشته وده ها تن زخمی شده اند.
وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و پولند که برای گفت‌و‌گو درباره بحران اوکراین به کیف رفته بودند، با رهبران مخالفان دیدار کرده و طبق گزارش‌ها با ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین هم ملاقات کرده‌اند. پیشتر گفته شده بود به دلیل شدت گرفتن خشونت‌ها، این دیدار به دلایل امنیتی لغو شده است.
در همین حال از سوچی، محل برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی خبر رسیده که نیمی از ورزشکاران اوکراین در اعتراض به استفاده از خشونت علیه معترضان، محل بازی‌ها را ترک کرده و در حال بازگشت به کشورشان هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا