گزارش ها

سفیرپاکستان در امریکا:اوضاع پیچیده کشمیر٬صلح در افغانستان را متاثر می کند

کابل   باختر   ۲۳   اسد
آگاهان سیاسی مطرح می کنند که پاکستان می کوشد با مقید کردن قضیه افغانستان٬ برامریکا فشارآورد تا پاکستان را در حل قضیه کشمیر کمک جانبدارانه کند.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد: در حالی امریکا تلاش دارد که با طالبان به اساس یک توافق صلح کنارآید وغرض رسیدن به این هدف به همکاری پاکستان چشم دوخته است و هشت دور مذاکرات نفس گیر رابا طالبان هم انجام داده است٬مگر گفته های سفیرپاکستان در امریکا که می گوید(مناقشه کشمیر ممکن است بر روند تلاش ها برای برقراری صلح در افغانستان تاثیر بگذارد) می رساند که پاکستان در مساله کشمیر در صدد امتیاز گیری از امریکا در روند صلح افغانستان به نفع خود است .
هند دراوایل ماه جاری عیسوی با حذف یک ماده قانون اساسی آن کشور٬اختیارات ویژه ایالت جمووکشمیر را از میان برداشت وبه خود مختاری آن خاتمه بخشید .این اقدام واکنش تند پاکستان را در پی داشت تا سرحدی که اسلام آبادسفیرهند را اخراج کرد.
کشمیر همیشه یک مساله پر تنش در روابط هند و پاکستان بوده است و این دو کشور چندین بار روی مساله کشمیر با هم جنگیده اند.
بعد ازآن که حکومت هند کشمیر راجزجغرافیای سیاسی آن کشور اعلام داشت٬ حکومت و سیاسیون پاکستان از طرق مختلف تلاش کرده اند که  دهلی جدید را وا دارند که از این اقدام خود عقب نشینی کند تا اندازه  یی که از ترامپ خواسته شده است که  در مساله کشمیر میان هند وپاکستان میانجیگری کند٬درخواستی  که از سوی هند رد شده است .
حالا که مساله صلح  میان طالبان و امریکا گرمتر شده است٬پاکستان که نفوذ قابل ملاحظه برطالبان دارد می کوشد که روند صلح میان امریکا و طالبان را مقید سازد و ازآن به نفع خود کار گیرد. وصلح درافغانستان را با صلح در کشمیرربط می دهد.
چندی قبل شهباز شریف یکی از چهره های مطرح سیاسی در پاکستان در پارلمان آن کشور به صراحت گفت (این چگونه انصاف است که برای تامین صلح در افغانستان نشست‌های با شکوهی برگزار شود در حالی که خونریزی در کشمیر ادامه دارد.)
وی خاطرنشان کرد: این امکان ندارد که کشمیر در آتش بسوزد، زنان، کودکان کشته شوند و ما تعهد تامین صلح در افغانستان را بدهیم؛ این کار شدنی نیست و این گونه نخواهد شد.
تنها شهباز شریف نیست که تلاش دارد ازقضیه افغانستان به نفع پاکستان در کشمیر کار گرفته شود.
پرویزمشرف رییس جمهور مخلوع پاکستان گفته بود :افغانستان برای پاکستان عقب جهبه درجنگ با هند است و ما برای رسیدن به کشمیر به افغانستان نیاز داریم.
سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان هم گفته است که صلح افغانستان از دهلیز کشمیر عبور می کند و زاهد نصرالله سفیر پاکستان در کابل باری گفته بود که تشدید بحران کشمیر به ضرر افغانستان است.
و حالا اسد مجید خان سفیرپاکستان در امریکا در گفت وگو با روزنامه نیویارک تایمز گفته است: اسلام آباد ممکن است نیروهایش را از خط مقدم افغانستان به مرز کشمیر منتقل کند و این امر می تواند روند مذاکرات صلح آمریکا و طالبان را پیچیده کند.
این گفته ها می رساند که پاکستان از شیوه های گوناگون استفاده می کند تا امریکا را وا دارد که در قضیه کشمیر به نفع پاکستان حرکت کند.
  مساله صلح و ثبات افغانستان نقطه سؤ استفاده پاکستان در بازی‌های منطقه یی است.. مقام‌های پاکستان به طور رسمی وغیر رسمی صلح در افغانستان را به حل مساله کشمیر با هند مرتبط می‌دانند در حالی که هند دست بالاتر در کشمیر داردواین مساله را٬یک مساله داخلی خود می داند.
آگاهان سیاسی مطرح می کنند٬پاکستان در معضل کشمیردرموقف ضعیف قرار دارد وهیچ کاری کرده نمی تواند مگر آن که در روند صلح افغانستان اخلال وارد کند در حالی که مساله کشمیروافغانستان دو مساله جداگانه است و هر کدام مشخصات و پیچیدگی های خود را دارد که نمی توان آنان را باهم پیوند داد.
این آگاهان می گویند٬ با آن که بازی های پاکستان در سطح منطقه واضح است و این ثابت شده است که طالبان باچه مهارتی در این بازی ها به کارگرفته می شوند مگر رهبران طالبان تاکنون خرد و دانش سیاسی را پیدا نکرده اند تا موقف ناهنجار شان را در این بازی ها درک کنند و بپذیرند که حضور ابزاری آنان در این بازی پاکستان٬ چقدر برای کشور زیان بار تمام شده است.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا