جهان

غرب از تولید سریع واکسین ویروس کرونا در روسیه نگران است

واشنگتن/وی او ای / ۱۹اسد/ باختر
روسیه می‌گوید که نخستین کشوری خواهد بود که کارزار گستردۀ واکسین بیماری کووید۱۹ را در ماه اکتوبر منظور می‌کند.
روسیه در این کارزار از واکسینی استفاده خواهد کرد که هنوز آزمایش کلینیکی را تکمیل نکرده است.
این در حالی است که دانشمندان در سراسر جهان هشدار داده اند که شتاب در این خصوص عواقب ناگواری خواهد داشت.
آزمایش های کلینیکی واکسین کووید۱۹ فقط دو ماه پیش بر انسان آغاز شد و هیچ شواهد علمی وجود ندارد که روسیه را با وجود ورود دیرهنگامش به رقابت جهانی تهیه واکسین، به عنوان پیش‌گام در این راستا تایید کند.
لارنس گوستن، یک کارشناس جهانی صحت عامه در پوهنتون جورج‌تاون امریکا گفت که روسیه برای تهیه سریع واکسین بعضی از مراحل انکشاف واکسین را کوتاه یا حذف کرده است که سبب تهیه نه تنها واکسین غیر موثرمی شود بلکه غیر مصوون نیز خواهد شد.
کریل دمیتریف، رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه که تمویل کنندۀ تلاش های تهیه واکسین نیز است می‌گوید که واکسین تولید شدۀ انستتیوت تحقیقاتی گامالیه در مسکو ممکن است طی چند روز دیگر تایید شود.
این درحالی است که دانشمندان هنوز مرحله سوم و آخر انکشاف واکسین را به پایان نرسانده اند. مطالعه مرحله آخر که معمولاً شامل آزمایش واکسین بر ده ها هزار نفر می شود، تنها راهی است که می تواند مصوون وموثر بودن یک واکسین را تایید یا رد ‌کند.
میخاییل موراشکو، وزیر صحت روسیه گفته است که افراد "معروض به خطر" مانند کارمندان صحی، ممکن در ماه جاری واکسین دریافت کنند. اما او توضیح نداد كه آیا آنان بخشی از آزمایش مرحله سوم خواهند بود یا خیر.
تاتیانا گلیکووا، معاون صدر اعظم روسیه گفته است که تولید صنعتی واکسین در ماه سپتمبر آغاز می‌شود.
انتونی فوچی، رییس انستیتوت مطالعات امراض ساری امریکا هفته گذشته این عملکرد سریع را مورد تردید قرار داد و گفت: "امیدوارم كه چینیان و روسیان پیش از تطبیق واكسین، واقعا واكسین را آزمایش كنند، زیرا ادعای داشتن واكسین آمادهٔ توزیع قبل از انجام دوره های آزمایش، به نظر من مشكل‌زا است."فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا