صحت

واقعات مثبت کرونا در افغانستان به پانزده هزار و دو صد و پنج واقعه رسید

کابل/ ۱۱جوزا/ باختر
وزارت صحت عامه کشور امروز اعلام داشت که با ثبت ششصد و هشتاد واقعه دیگر کرونا در افغانستان٬ شمار وقایع مثبت کوید۱۹ در کشور٬ به پانزده هزار و دو صد و پنج واقعه رسید.
وحید مجروح معین وزارت صحت عامه که امروز در نشست خبری در کابل سخن می گفت٬ اظهار داشت که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۱۲ واقعه مشکوک کرونا در لابراتوارهای این وزارت در مرکز و ولایت ها٬ بررسی شده است که از این میان ۶۸۰ نمونه مثبت بوده است.
از این میان، ابتلای ۳۷۱ تن در کابل، ۱۱۱ تن در هرات، ۷۵ تن در بلخ، ۳۳ تن در سمنگان، ۲۲ تن در تخار، ۲۱ تن در ننگرهار، ۱۸ تن در لغمان، ۱۱ تن در بغلان، هفت تن در لوگر، شش تن در کنر، در ولایت‌های بامیان و میدان‌وردک  دو – دو تن و در ولایت دایکندی یک تن به ویروس کرونا تثبیت شده است.
در این مدت هشت بیمار مصاب به کوید ۱۹ وفات کرده است که به این ترتیب شمار واقعات فوتی به ۲۵۷ واقعه رسیده است.
هم‌چنان در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ بیمار کووید – ۱۹ صحت‌یاب شده‌اند. شمار بهبود یافته‌گان به یک هزار و ۳۲۸ تن افزیاش یافته است.
او گفت که کرونا با شتاب در حالی گسترس است و بی پروایی مردم باعث فعالیت شتابان این ویروس در کشور شده است
او از مردم خواست که همکاری کنند و شرایط قرنطین را رعایت کنند٬ در صورت همکاری مردم٬ معضل کرونا در افغانستان در میان دو تا جهار هفته کاهش خواهد یافت و اگر همکاری مردم نباشد ما شاهد یک فاجعه خواهیم بود٬ فاجعه که نخواهیم توانست جلو آن را بگیریم٬
مجروح  از رسانه ها خواست که در امر اطلاع رسانی به مردم فعالیت و همکاری شان را بیشتر کنند.
مجروح آن کارمندان بخش صحی را که در کنار مردم شان ایستاده شده اند و به تداوی بیماران پرداختند قهرمان خطاب کرد٬ مگر یادآور شد که در این مدت٬ شماری دیگری ترک وظیفه کردند و این باعث ایجاد خلا کاری در نهادهای صحی شده است.
او گفت: هزاران پست برای جذب دوکتوران٬ نرس قابله ها٬ پرستاران و صفا کاران در ادارات مرکزی و ولایتی آن وزارت وجود دارد.
او از اشخاص و افراد واجد شرایط خواست تا با پر کردن پست های خالی٬ به خدمت مردم نیازمند شان بشتابند.
وحید مجروح همچنان گفت که این وزارت با گسترش امکانان طبی تلاش دارد تا ساحه ارائه خدمات صحی را در کشور گسترش دهد و ارائه خدمات به بیماران کوید ۱۹تنها بخشی ار این خدمات خواهد بود.
او یااور شد که تا دوهفته دیگر در یکی از شفاخانه های دولتی در کابل٬ یک عملیات جراحی قلب انجام خواهد شد و همچنان شماری از کاکنان صحی مرکز و ولایت ها برای آموزش در بخش مبارزه با سرطان به هند٬ اعزام خواهند شد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا