سیاست

استاد دانش: کمک‌های فرانسه در حوزه فرهنگ و احیای آثار باستانی، مهمتر از کمک‌های نظامی است

کابل باختر/ 9/ اسد
فرانسوا ریشیه سفیر کشور فرانسه در کابل، امروز با استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دیدار تودیعی انجام داد.
به اساس معلومات دفتر مطبو عاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، دراین دیدار ضمن تأکید بر تقویت گسترش روابط و مناسبات حسنه بین دو کشور، موضوعات مورد علاقه دو طرف نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
معاون رئیس جمهور، از کمک‌های فرانسه در زمینه‌های امنیتی، صحی، زراعتی، معارف و بخصوص کمک‌های آن کشور در عرصه فرهنگی و مرمت آثار باستانی، قدردانی کرد.
استاد دانش گفت که گذشته تاریخی روابط سیاسی هردو کشور به یک قرن پیش برمی‌گردد واین روابط دوستانه همیشه پیشرفت داشته است.
وی از کارکرد هیأت باستان شناسی فرانسه درافغانستان( دافا)، قدردانی کرده گفت که آغاز روابط سیاسی دو کشور نیز عمدتا ماهیت فرهنگی داشته و پس از تأسیس نهاد دافا در سال 1922، این روابط روبه گسترش بوده است.
هیأت باستان شناسی فرانسه در احیای برخی از میراث‌های تاریخی در ولایت‌های هرات، بلخ، کابل، بامیان و ولایات دیگر همکاری وسیع داشته است.
استاد دانش اهمیت و ارزش این نوع همکاری ها را برای ملت افغانستان به مراتب مهم تر از همکاری های سیاسی و اقتصادی و نظامی دانست.
در این دیدار فرانسوا ریشیه سفیر فرانسه نیز گسترش روابط سیاسی بین افغانستان و فرانسه را یک اولویت خوانده و از ادامه همکاری‌های فرانسه به خصوص نهاد دافا در افغانستان خبر داد
وی گفت که برای ادمه کار دافا درافغانستان، تدابیری تحت بررسی قرار دارد و دافا همچون گذشته همکاری‌هایش را با مردم افغانستان ادامه می دهد.
به گفتۀ سفیر فرانسه، قرار است نمایشگاه فرهنگی و آثار تاریخی افغانستان در سال 2022 یعنی یک‌صدمین سالروز آغاز فعالیت نهاد دافا در فرانسه برگزار شود که این اقدام دولت فرانسه مورد استقبال استاد دانش معاون رئیس جمهور قرار گرفت.
وی ابراز امید واری کرد که چنین نمایشگاه در افغانستان نیز برگزار شود. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا