اقتصاد

ولسی جرگه بودجۀ ملی سال ۱۳۹۱ خورشیدی رامورد بحث وتبادل نظر قرار داد

کابل باختر 27 حوت

ولسی جرگه به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی تشکیل جلسه نمود و قبل از آجندای رسمی ، موضوعات مختلف رابه  بحث وتبادل نظر گذاشت.

وکلایی که درجلسۀ عمومی ولسی جرگه به صحبت پرداختند،  دربحث های خودعمدتأ دررابطه به تصمیم واصراراخیر رئیس جمهورکشور در پیوند به خروج نیرو های خارجی از روستا ها،دانستن و چگونگی خواست ها و پیشنهادات  ایالات متحدۀ امریکا پیش از امضای پیمان استراتیژیک با افغانستان  ، اتخاذ تدابیر جدی وپیشگیرانه  در مورد بندش شاهراه های کشور، عدم توجه لازم به تخصیص  بودجۀ  متوازن برای  ولایات و کمبود بست های معلمین در ولایت فاریاب اظهارنظر کردند.

ولسی جرگه پس از وقوع رویداد اخیرولسوالی پنجوایی ولایت کندهار هیئتی راتوظیف نمود تابه آن ولایت سفرنموده وچگونگی رویداد را بررسی کند.

گزارش هیئت اعزامی ولسی جرگه به ولایت کندهار توسط شکیبا هاشمی نمایندۀ آن ولایت ، به جلسه ارائه گردید.

در گزارش هیئت اعزامی  گفته شده است که درنتیجۀ حملۀ عساکر امریکایی درقریه های گرمدی ونجات یار ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار پانزده فرد ملکی کشته شده وپنج تن دیگر زخمی شده اند.

درگزارش آمده است :عساکر امریکایی شب هنگام  بالای سه خانواده درقریه های یادشده دست به حملۀ مسلحانه زده ویازده  تن را دریک  خانواده که شامل سه زن ،  هفت طفل و یک جوان می شوند ، به شهادت رسانیده اند .

 مطابق گزارش،  سپس اجساد شهداء توسط  افراد مهاجم  به آتش کشیده شده است .

در خانوادۀ دیگری که آماج حملۀ قرارگرفته بودند ،به شمول یک زن ، دوطفل ویک محاسن سفید، چهارتن شهید شده اند.

شاهدان عینی به هیئت اعزامی ولسی جرگه بیان داشته اند  که پنج روز قبل از این حادثۀ المناک،   یک عراده تانک وابسته به نیرو های خارجی در این ولسوالی درنتیجۀ تصادم با ماین ،منهدم وازبین رفته بود و درواکنش به این رویداد ، مردم قریه ازسوی نیروهای خارجی، تهدید به  گرفتن انتقام شده بودند.

گزارش براین  گفته های مسؤلان نیرو های خارجی که حادثه توسط یک افسرنیروهای آنان  که گویا مریضی روانی داشته است ، صورت گرفته ، خط بطلان می کشد وآن  را رد میکند.

 به گفتۀ شاهدان، این عملیات توسط پانزده تا بیست عسکر امریکایی که در دو گروپ جدا گانه تنظیم بودند و از سه نوع سلاح استفاده می کردند ، درحالی انجام یافته ،که توسط دوفروند هیلیکوپتر حمایت می شدند، و این امرنمایانگر موجودیت یک افسر امریکایی ، نه،  بلکه تعداد زیادی عساکر امریکایی در  این عملیات می باشد .

سپس ، هیئت ،خواست های مردم کندهاررا دررابطه به این موضوع که  چه تعداد افراد بادست داشتن  دراین رویداد غم انگیز مجرم شناخته شده اند وبایست در افغانستان محاکمه شوند ، را به جلسه،  ارائه کرد.  

درگزارش خواسته شده است ،ازتکرار حوادث مشابه درآینده ، جلوگیری شود .

درجلسه ، فلم ویدیویی که ازاین سفرتهیه شده بود، نیز به نمایش گذاشته شد.

وکلاء  ، به دنبال فیصلۀ  قبلی ولسی جرگه ،بار دیگر،خواهان فسخ قرار دادی شدند که  امریکایی ها را مصؤنیت می بخشد وخواستار به دادگاه کشانیدن افرادی شدند که  این پیمان را امضاء کرده اند.

درادامۀ جلسه ،  طبق آجنداء ،روی بودجۀ ملی سال 1391  بحث شد و کمیسیون مالی وبودجه در زمینۀ فعالیت هایی که با وزارت مالیه  پیرامون  تعدیل وپیشنهادات کمیسیون های هجده گانه درمورد بوجۀ ملی سال 1391، انجام داده است ، به مجلس گزارش داد.

ولسی جرگه ، ضمن  بحث پیرامون این مسئله ،تصمیم گرفت  ، کمیسیون مالی وبودجه  ، جهت توحید نظریات کمیسیون ها ، جلسۀ مشترک دیگری  با مسؤلین وزارت مالیه تشکیل دهد و نماینده های هجده گانۀ  کمیسیون های ولسی جرگه نظر نهایی خویش را به جلسه عمومی  ارائه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا