صحت

مصونیت غذایی را در کشور باید جدی گرفت

کابل- باختر -5جدی
چگونگی مصونیت غذایی یکی از مسایل جنجال بر انگیز در افغانستان است.
افغانستان کشوری که تقریبا تمامی مایحتاج غذایی خود را از بیرون  وارد میکند گرم ترین بازار وبزرگترین کشور مستهلک برای کشور های همسایه است
باانکه چگونگی ورود مواد غذایی به افغانستان با سولات وچالش های معین همراه است  مگرنهادهای مسوول تا کنون نتوانسته اند معضل مصونیت غذایی را در کشور حل نمایند.
به تازه گی معینیت امور امنیتی وزارت داخله افغانستان اعلام داشته که بعضی از فراورده های غذایی یک شرکت پاکستانی مصونیت غذایی ندارند.
گفته شده که سازمان استخبارات نظامی پاکستان( ای –اس ای) دو قلم از محصولات شرکت نسلی را سمی ساخته وبه افغانستان میفرستد. شیر افردی وقیماق ملک پیک شامل این دو  محصول غذایی است.
ادعا های وجود دارد که این دو محصول لبنی سمی گردید که بر سیستم اعصاب اثر منفی میگذارد.
باانکه در یک مکتوب منتشر شده از سوی وزارت امور داخله به نهاد های مربوط هدایت داده شده تا از فروش این دو محصول لبنی جلوگیری شود برخی منابع میگویند که این حرف حقیقت ندارد.
تنها شیر افردی وقیماق ملک پیک نیست که روی ان ایراد هاوجود دارد در صفحات اجتماعی از قول وزارت صحت عامه گفته شده  شیر سیلیا که تولید کشور فرانسه است باعث بروز مریضی محرقه در اطفال میگردد وزرات صحت عامه فروش  شیر سیلیا منع اعلام داشته است.
باز تاب این مسایل در صفحات اجتماعی باعث بروز نگرانی های جدی در میان مردم شده است.
با شماری از شهر وندان کابل که در این خصوص صحبت شد انها نهاد های ذیربط حکومتی را در این قسمت مسوول میدانند. اگر حرف از موجودیت مواد سمی در دو نوع شیر پاکستانی ویا مشکلات در شیر سیلیا وجود دارد چرا این مساله در اغاز بررسی نشد؟  چرا وزارت تجارت مانع ورود همچو اقلام به کشور نمیشود ؟چرا بنادر ان را محصول گمرکی می نمایند؟ چرا وزارت صحت عامه قبل از عرضه شدن ان به بازار ان را لابراتوارنمیکند ؟ تا مصونیت ان واضح گردد وبلاخره زمانیکه یک چنین محصولات در بازار دیده میشود وتثیت میگردد چرا پولیس به جمعاوری ان اقدام نمیکند؟ و دهها چرا دیگر…     .
بصیر احمد نجات فروشنده در شهر کابل میگوید که واقعا بسیاری از اقلام غذایی که دربازار فروخته میشود مصونیت غذایی ندارد یا باکیفیت پائین وارد میشود ویا هم تاریخ ندارند ویا هم تاریخ ومعیاد استفاده آنها سپری شده میباشد.با تاسف نه ارگان های مسوول در این خصوص مسولانه عمل میکنند ونه مردم متوجه صحت خود اند. چون سطح درک وسواد پائین است آنها مواد با نرخ پائین  وارزان ترجیع میدهند در کنار این مسایل هستند تجار ودلالان که وجدان خفته دارند تاریخ ومعیاد مصرف مواد غذایی را  جعلکاری می نمایند وتاریخ ان را تغییر میدهند حتا هستند تجاریکه خود برای شرکت های تولید کننده ٬ موادباکیفیت پائین را سفارش میدهند که خود یک جفا درحق مردم ما است.
به همین ترتیب شماری از اعضای شورای ملی نهادهای مربوط را در این خصوص به چشم پوشی ودر مورد هم به منفعت طلبی متهم میکنند.
داکتر همایون لودین ریس تغذیه وزارت صحت عامه  دررابطه به سمی بودن شیر افردی، ملک پیک اظهار بی خبری میکنند.
او به خبرنگار اژانس باختر گفت که در رابط بر سمی بودن این دو محصول لبنی با مرجع که ادعا نموده تماس گرفته مگر موفق نشده است تا دیگاه و نظرآنها را بداند ا وچیزی برای گفتن ندارند.
شماری از شهروندان دربرابر این گفته های داکتر لودین باانتقاد وایراد واکنش نشان داده اند که چرا انها منتظر دیگاه، نظر وارائه  سند  از سوی یک مرجع دیگر باشند چرا خود داخل اقدام نمیشوند؟
شرکت تجارتی که انحصار تورید دوقلم محصول شرکت پاکستانی نسلی را در اختیار دارد ادعا مطرح شده در مورد سمی بودن ان را رد میکند وان را یک حرکت سبوتاز گرانه میداند.  مگر شهروندان تاکید دارند که این شرکت از برنامه های اغراض آمیز دستگاه استخباراتی پاکستان آگا ه نیست چه خوب است در بررسی ومعاینه این دو محصول راه همکاری را در پیش گیرد.
وزارت های تجارت در خصوص واردات اقلام بی کیفیت تا کنون چیزی نگفته است.
مگر این یک واقعیت است که بازار های کشور پر از مواد بی کیفیت غذایی وادویه بی کیفیت، اقلام دیگر چون تیل، گاز… که غیر معیاری اند پر است مگر برای حل  این معضل کمتر کار شده است. عبدالخالق- فریبا-

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا