سیاستاخباراقتصاد

در جلسه کابینه امارت اسلامی بر تعامل با مردم و یافتن راه حل اساسی برای مشکلات اقتصادی تاکید شد

کابل / ۴ حمل / باختر
جلسه کابینه امارت اسلامی به ریاست عالیقدر امیرالمومنین به تاریخ ۱۶ شعبان المعظم ‹ دوم حمل ۱۴۰۱› در شهر قندهار برگزار شد که سه روز دوام یافت.
در این جلسه، روی مسایل عمده کشور بحث شد و عالیقدر امیرالمومنین شیخ الحدیث مولوی هبة الله اخندزاده حفظه الله به وزیران و مسوولان در مورد کارهای ادارات و شعبه‌های مختلف، استحکام و تقویت بیشتر امارت اسلامی، برقراری نظم و دسیپلین و حل مشکلات٬ توصیه‌ها و هدایات لازم صادر نمود.
در جلسه کابینه که رییس الوزرای امارت اسلامی و معاونان وی٬ وزرای دفاع، امور داخله، حج و اوقاف، اقتصاد، مالیه، عدلیه، فواید عامه، امربالمعروف و نهی عن المنکر، احیا و انکشاف دهات، مخابرات، کار و امور اجتماعی، تحصیلات عالی، معارف، معادن و پترولیم، زراعت، صحت عامه، تجارت و ترانسپورت و هوانوردی، قاضی القضات، رییسان استخبارات، اکادمی علوم، اداره امور و احصائیه، رییس د افغانستان بانک و سره میاشت، شاروال کابل و همچنان سخنگوی امارت اسلامی و دیگر مسوولان اشتراک داشتند٬ در باره‌ قوانین و اجراآت ادارات امارت اسلامی، تعامل با مردم، دریافتن راه حل اساسی برای مشکلات اقتصادی، جمع آوری تمام مجاهدین امارت اسلامی و استخدام و تنظیم آنان در ادارات امنیتی و در مجموع؛ به منظور پیشبرد خوب‌تر تمام امور دولتی، هدایات لازم داده شد و تصامیم مهم اتخاذ گردید.
همچنان از سوی عالیقدر امیرالمومنین برای عملی‌شدن خوبتر شریعت اسلامی در کشور، رهنمودهای مشخصی به ارگان‌های مربوطه صورت گرفت، که در نتیجه‌ی آن احکام اسلامی به گونه‌یی منظم و خوبتر در جامعه تطبیق خواهد شد و تمام افغانان زیر چتر احکام اسلامی، زندگی آرام و خوشحال خواهند داشت.
در جلسه، به کمیسیون اقتصادی به ریاست ملا برادر آخند وظیفه سپرده شد برای رشد و رفاه اقتصادی کشور، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را جلب کند، تا راه برای تولید برق، اعمار سرک ها و استخراج درست معادن هموار شود و باید برای تمام پروژه‌ها و برنامه‌های خورد و بزرگ اقتصادی، سهولت‌های ممکن ایجاد کند.
همچنان به کمیسیون اداری به ریاست مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزرا وظیفه سپرده شد تا برای اصلاح سیستم‌های اداری و رفع مشکلات در بخش‌ مالی و سایر بخش‌ها گام‌های لازم برداشته و سپس آن را با مقام محترم رهبری شریک کند.
همچنان در جلسه کابینه در باره جمع‌آوری معتادان مواد مخدر و تداوی آنان و جلوگیری از خرید و فروش مواد مخدر در کشور و‌ برخی موارد دیگر نیز هدایات لازم داده شد.
از سوی محترم امیرالمومنین برای حفاظت اسلحه، وسایط و دیگر وسایل دولتی و احتیاط با بیت المال، به همه وزرا و‌ مسوولان و ادارات مربوطه هدایات داده شد.
عالیقدر امیر المومنین گفت: اگر توان داشته باشد برای تک تک افغان‌ها، اعم از مرد و زن، معاش تعیین می‌نماید، زیرا مشکلات و مسایل ملت بیچاره‌ی خود را درک می‌نماید. اما چون هنوز امارت اسلامی از لحاظ اقتصاد ضعیف است، مردم باید با نظام خود همکاری نمایند، برای جمع‌ آوری عشر و زکات و بجا مصرف نمودن آن سعی شود و ارگان‌های امارتی از اسراف و مصارف گزاف خودداری نمایند.
جلسه کابینه امارت اسلامی در حالی آنهم تحت ریاست عالیقدر امیر المومنین برگزار می شود که پاره از مشکلات به خصوص مشکلات اقتصادی دامنگیر مردم افغانستان است و نشست شورای وزیران امارت اسلامی نشان می دهد که این مشکلات از دید مسوولان نظام پوشیده نیست بل آنان بر حل آن تمرکز دارند.
تاکید امیر المومنین بر تعامل با مردم و حل مشکلات اقتصادی و این که گفته اند « اگر توان داشته باشد برای تک تک افغان‌ها، اعم از مرد و زن، معاش تعیین می‌نماید ، زیرا مشکلات و مسایل ملت بیچاره‌ی خود را درک می‌نماید.» نمایانگر نهایت خلوص ایشان برای حل و رسیدگی به مشکلات مردم می باشد.
در این نشست مسایل دیگری نیز مورد بحث قرار گرفت که هر کدام آن در ذات خود بیان یک درد اجتماعی در افغانستان است.
در این نشست بر جمع آوری معتادان مواد مخدر تاکید شد٬ منابع رسمی شمار معتادان در افغانستان را تا پنجصدهزار نفر ذکر کرده اند٬ موجودیت آنان در جاده ها و کوچه و زندگی اسفبار که دارند توجه هر شهروند را به خود جلب می کند و بدون شک بر روان هر شهروند اثر سو می‌گذارد و اگر برای جمع آوری شان اقدام نشود، بدون شک به شمار معتادان افزوده می شود و همچنان کار و بار غیر قانونی مواد مخدر را در کشور رشد می یابد.
توجه به وضعیت معتادین در افغانستان موثر ترین بحث در جلسه کابینه امارت اسلامی بوده است٬ ساخت سرک ها و ایجاد ظرفیت ها برای تولید برق هم می تواند یک بحث زیربنایی برای افغانستان باشد٬ در حال حاضر افغانستان به دلیل نداشتن شاهراه های معیاری نمی تواند با کشور های همجوار رقابت کند و با وجود امکانات وافر در قسمت آب و باد٬ افغانستان برق را از همسایه های شمالی خود وارد می کند.
مسئله دیگر که درنشست کابینه روی آن تمرکز شد٬ حفاظت از بیت المال و حفاظت از اسلحه و وسایط در کشور است.
این در حالی است که امارت اسلامی برای ایجاد یک اردوی جدید برنامه ریزی کرده است ٬برای تجهیز چنین یک اردو به اسلحه و امکانات دیگر نیاز است٬ در افغانستان اسلحه ووسایل دیگر حربی به گونه وافر وجود دارد، اگر تمامی این امکانات جمع آوری شود در کنار آن که اردوی جدید به گونه موثر تجهیز خواهد شد٬ از افتادن اسلحه به دست افراد غیر مسوول و قاچاق اسلحه به بیرون از کشور نیز جلوگیری می شود.
در کل آنچه که در جلسه کابینه در قندهار روی آن بحث شد و تصمیم گرفته شد٬ زمینه حکومتداری موثر را در کشور فراهم می کند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا