فرهنگ

ازاستاد عبدالواحد بهره شخصیت فرهنگی- ادبی در هرات بزرگ داشت شد

شهرهرات / 23 عقرب/ باختر
حسینه صافی: استاد بهره در روشنایی برنامه های ترقی خواهانه غازی امان الله خان ، چراغ علم و معرفت را در خانه خانه هرات روشن کرد
شهرهرات/ ۲۳ عقرب/ باختر
همزمان تجلیل یکصد و بیستمین سال تولد شادروان استاد عبدالواحد بهره، کتاب رهنمای سعادت رونمایی شد و فرهنگ سرای بزرگ استاد بهره گشایش یافت.
این مراسم فرهنگی عصر دیروز با حضور عبدالقیوم رحیمی والی هرات و جمع بزرگی از فرهنگیان و نویسند گان، شعرا، شخصیت های فرهنگی و اجتماعی در شهرهرات برگزار شد.
والی هرات سالگرد تولد استاد عبدالواحد بهره افتخار فرهنگیان افغانستان را به جامعه فرهنگی، بزرگان هرات و خانواده بهره تبریک گفت و از اراده جدی خود، به خاطر احیای جایگاه علمی و ادبی هرات در سطح کشور یاد آوری کرد.
درین محفل پیام سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ نیز به همین مناسبت از سوی آریا رووفیان رییس اطلاعات وفرهنگ هرات قرائت شد.
درین پیام آمده است: جای مسرت است که مشعلداران معارف، علم و فرهنگ هرات باستان از سالگرد تولد استاد عبدالواحد بهره، عارف، شاعر، شخصیت فرهنگی و معارف پرور کشور گرامیداشت به عمل می آورند.
استاده بهره از جمله فرزندان علم دوست این کشور بود که در اولین سال های بعد از استقلال افغانستان در روشنی برنامه های ترقی خواهانه غازی آمان الله خان چراغ علم و معرفت را در خانه خانه هرات روشن کرد و  تحت رهنمایی استاد صلاح الدین سلجوقی که اولین رییس معارف هرات در دوره امانی بود، مساعی خستگی ناپذیری  برای روشن نگهداشتن چراغ معارف درهرات باستان انجام داد. او با ابتکارات بی مانند هنری اش  کودکان و جوانان را تشویق می کرد که به خاطر فراگیری علم ، با خانواده معارف کشور بپیوندند.
استاد بهره عشق فراوان به رشد معارف در سر زمین کهن افغانستان داشت و به همین دلیل سال های زیاد عمرش  را در خدمت گاری به معارف کشور سپری کرد.
استاد بهره از جمله موسسان انجمن ادبی هرات   نیز بود و هنر تمثیل را در هرات توسعه بخشید.
او وظایف متعدد دولتی را با تعهد قاطع وکامل به منافع علیای ملی کشور انجام داد و در این راستا به موفقیت ها و افتخارات بزرگی دست یافت.
او نویسنده توانا نیز بود وآثار متعددی  از او باقی مانده است. (رهنمای سعادت) از جمله آثار مرحوم است که اهل فرهنگ و ادب هرات امروز در مراسم گرامیداشت ازسالگرد تولد این مرد فرهنگی، آن را رونمایی می کنند و همچنان  فرهنگ سرای بزرگ این استاد را افتتاح می کنند .
وزارت اطلاعات و فرهنگ با درود به فرهنگ دوستان هرات ، از این اقدام آنان تمجید و سپاس می کند و یک صد وبیستمین سالگرد تولد استاد بهره و همچنان رونمایی کتاب رهنمای سعادت و افتتاح کاروان سرای فرهنگی استاد بهر ه را به همه مردم علم پرور هرات باستان، از صمیم قلب مبارک باد می گوید و باور کامل دارد که راه معارف پروری استاد بهره ادامه خواهد داشت.
ولی شاه بهره فرزند ارشد استاد عبدالواحد بهره می گوید  استاد بهره  در پهلوی علامه سلجوقی ، یکتن از بنیانگذاران معارف وفرهنگ ‌نوین هرات  در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در عهد امانیه است که به صفت معاون معارف جدید التاسیس هرات  ، آمر مکاتب شرافت، رشدیه ، باغدشت ، آمر تفتیش معارف ، نمایندهٔ وزارت خارجه در بندر تورغندی، مدیر پوهنی ننداری ،  وکیل مردم هرات در دورهٔ هفتم شورای ملی، مدیر عمومی انحصارات هرات، نخستین مدعی العموم‌( رییس څارنوالی استیناف هرات ) مدیر مسوول مجلهٔ ادبی هرات و مدیر مرستون هرات صادقانه ایفای وظیفه کرد که نگارش ونمایش نخستین نمایشنامهٔ تیاتر نوین هرات در سال ۱۳۰۱ خورشیدی و نگارش نخستین نمایشنامهٔ منظوم افغانستان تحت نام صبح سعادت در سال ۱۳۵۳ از جملهٔ ابتکارات ماندگار استاد بهره است.
استاد بهره به اخذ هفت مدال صداقت، معارف، فرهنگ ورشتین نایل آمده است و دارای چهارده اثر سرایشی و نگارشی به زبان های دری، پشتو وعربی است.
وزارت معارف افغانستان در سال ۱۳۹۱ به پاس ارج گذاری به مقام استاد بهره مکتبی در هرات به نام استاد تاسیس کرد .ختم/حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا