اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل٬ ۲۴ ثور٬ باختر
افغان ها برای ایجاد حکومت و نظام موَثر در کشور شان دیدگاه و آجندای خود را دارند٬ نسخه های تحمیلی نمی تواند شکل و محتوای نظام در افغانستان را تعین کند.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ در جریان هشت ماه که از استقرار دو باره امارت اسلامی میگذرد٬ حلقه ها و چهره های معین در بیرون از کشور٬ تاَکید براین داشته اند که باید در افغانستان حکومت فراگیر شکل یابد و به همین دلیل و بهانه از به رسمیت شناختن امارت اسلامی خوداری کرده اند٬ در حالی که این گفته ها بهانه بیش نیست زیرا در افغانستان حکومت قانونی وجود دارد٬ با وجود اینهم٬ هشدار های وجود دارد که اگر افغانستان به سوی حکومت فرا گیر گام بر ندارد این کشور دوباره بسوی نا امنی خواهد رفت.
معلوم نیست که تعریف این حلقه ها و کشور ها از حکومت فرا گیر چه است؟
هرگاه درجریان بیست سال گذشته به ساختار حکومت ها درافغانستان دقیق شویم در ایجاد این حکومت ها و ساختار های دیگر دولتی منجمله پارلمان٬ بیشتر دیدگاه و سلیقه های سفارت خانه و کشورها مدنظر بوده است٬ افراد فرمایشی در حکومت ها باعث شد که مسئله زور گویی و تمرد از رهبران حکومت گذشته اوج گیرد زیرا هر وزیر و هر عضوی پارلمان حمایت کننده داشت .
اگر مقصد از ایجاد حکومت فراگیر تکرار همان نا ملایمت و زشتی های باشد که در حکومت های قبلی وجود داشت٬ این اندیشه دیگر در افغانستان دفن شده است و افغانستان دیگر به سوی خود کامگی و تن دادن به نفوذ بیگانگان نخواهد رفت.
مردم افغانستان در حکومتداری و رفع مشکلات٬ ایده٬ سنن و دیدگاه خود را دارند٬ آجندای و اهداف خود را دارند٬ اهداف که بر محور منافع ملی می چرخد.
حرف واضح این است که افغان ها تعریف واضح از منافع ملی دارند٬ حق و حقوق خود و دیگران را می شناسند پس نیاز ندارند که به نسحه های دیگران در حکومتداری گوش دهند همانگونه که نمی خواهند دیدگاه و نظر خود را بر دیگران تحمیل کنند.
ازدید خارجی ها٬ حکومت فراگیر که آنها بر ایجاد آن در افغانستان تاَکید دارند گماشتن مهره های شان در ساختار نظام و حکومت است در حالی که از دید مردم افغانستان و امارت اسلامی٬ حکومت فرا گیر٬ گماشتن افراد نخبه و متعهد٬ صرف نظر از وابستگی قومی شان است که این اصل در حکومت امارت اسلامی رعایت شده است.
امارت اسلامی افغانستان به دیدگاه سالم دوستان خارجی ارج میگذارد و حاضر است از تجارت نیک آنها در حکومتداری سود برد٬ امارت اسلامی اصل تعامل با کشور های دیگر را از یاد نبرده است مگر توقع دارد که میان دیدگاه نیک و خیر خواهانه و نسخه های فرمایشی و تحمیلی فرق وجود داشته است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا