گزارش ها

سفیر بریتانیا طالبان را به صلح فرا خواند

کابل  باختر  8  حمل
ازطرح پیشنهاد حکومت وحدت ملی برای مذاکرات صلح با طالبان  نزدیک به دو ماه گذشته است ولی تا هنور این گروه پاسخی دراین باره ارایه نکرده اند
این طرح که از حمایت بین المللی را با خود دارد میتواند راه رسیدن به صلح در افغانستان را کوتاه سازد
درهمین حال سفیربریتانیا مقیم کابل به تازه گی گفته است که طالبان باید به پیشنهاد  حکومت افغانستان  پاسخ بدهند .
گزارشگر آژانس باختر مینگارد :  سرنیکولاس کی  سفیر بریتانیا درکابل در اظهارات اخیر تاکید کرده است که طالبان باید با استفاده از طرح پیشنهاد حکومت افغانستان وارد گفتگو های صلح شوند واگربه جنگ ادامه بدهند با انان مبارزه  خواهد شد .
سفیر بریتانیا طرح پیشنهادی رئیس جمهور غنی را برای  مذاکرات صلح با طالبان یک اقدام خوب خوانده میگوید که اکنون نوبت طالبان است  تا به این خواست جواب بگویند و این یک فرصت برای طالبان است زیرا افغانستان ، امریکا وناتو که بریتانیا عضوان نیز است  وسایرمتحدان نمی گذارند طالبان درجنگ پیروزشوند .
سفیر بریتانیا از طالبان خواسته است که این فرصت بدست امده را ازدست ندهند وبه صورت سازنده شامل روند گفتگو شوند.
این درحالیست که جان بس سفیر ایالات متحده امریکا  درکابل گفته است طالبان مسلح تاهنوز به طرح صلح حکومت افغانستان پاسخ روشن ارائه نکرده اند اما این گروه باید  به خواست دولت افغانستان لبیک بگویند
سفیرامریکا که این طرح را همه جانبه خوانده میگوید که ایالات متحده امریکا  از طرح حکومت افغانستان  پیشتیبانی  می کند و کشور های دیگرنیز این طرح را حمایت کنند .
‎درهمین حال اعضای شورای سازمان ملل متحد نیزاز طالبان می خواهد  که طرح صلح حکومت وحدت ملی را بپذیرند زیران طالبان نمی توانند با جنگ به هدف برسند .
ازسوی هم سر منشی سازمان ناتو گفته است که طرح صلح کابل بهترین وروشن ترین فراخوان صلح برای طالبان است وازاین فرصت بهره گیرند ووارد گفتگو های صلح شوند.زیرا اکنون  برای پایان جنگ یک  فرصت بوجود آمده وفرصتی که بایدازان استفاد شود .
وی تاکیدمیکند که این پیام روشن رابه طالبان ودیگر گروه های هراس افگن می فرستیم که هیچ راهی برای پیروزی آنان درمیدان های جنگ وجود ندارد واین دلیلی است  که ما حضور نظامی مان رادرافغانستان افزایش میدهیم .
باوجودیکه طرح پیشنهادی صلح افغانستان برای طالبان ازسوی امریکا ، شورای امنیت سازمان ملل متحد ، ناتو ،کشورهای منطقه وجامعه جهانی مورد حمایت قرارگرفته است اما تا هنوز گروه طالبان به ان پاسخی مثبتی ارایه نکرده اند .جاویدروشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا