جهان

ایران انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام را در شماره جدید شارلی ابدو فرانسه تقبیح کرد

تهران – بی بی سی – 25 جدی – باختر
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام در شماره جدید مجله طنزی شارلی ابدو فرانسه توهین‌آمیز است و باعث تحریک احساسات مسلمانان خواهد شد.
او گفت که حملات اخیر در فرانسه مغایر آموزه های اسلامی بوده است، اما در عین حال تأکید کرد که احترام به باورها و مقدسات ادیان الهی اصل پذیرفته شده است و انتظار میرود دولتمردان اروپایی این اصل را رعایت کنند.
خانم افخم گفت که "سوءاستفاده از آزادی بیان در غرب قابل پذیرش نیست و باید جلو آن گرفته شود."
مجله فرانسوی شارلی ابدو که سرمحرر و تعدادی از اعضای تحریر خود را در حملات هفته پیش دو اسلامگرای تندرو از دست داد، در شماره جدید خود کاریکاتورهای تازه ای از پیامبر اسلام منتشر کرده است.
روز چهارشنبه با فروش همه ۳ میلیون نسخه شماره  تازه این هفته نامه شارلی ابدو، میلیون ها نسخه دیگر از آن چاپ شد. تیراژ هفتگی این نشریه ۶۰ هزار نسخه است اما این هفته تاکنون بیش از ۵ میلیون نسخه از آن چاپ شده است.
یک محکمه در ترکیه حکم داده است که وبسایت های حاوی این کاریکاتورها در این کشور فیلتر شوند.
قاضی محکمه این کاریکاتورها را اهانت آمیز، مجرمانه و کفر آمیز توصیف کرده است.
حزب الله لبنان هم انتشار کاریکاتورهای تازه را "بسیار توهین آمیز" توصیف کرد و هشدار داد که این اقدام به تروریسم و افراط گرایی دامن خواهد زد.
سنیگال نیز ورود شماره های جدید مجله شارلی ابدو و لیبراسیون را ممنوع کرده است. این دونشریه ، کاریکارتورهای تازه را منتشر کرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا