جهان

حداقل یک کشته و ۲۰۰ زخمی در اعتراضات سراسری فرانسه

پاریس – بی بی سی نیوز- 27 عقرب – باختر
اعتراضات سراسری به سیاست های اقتصادی حکومت و افزایش بهای مواد سوخت در فرانسه یک کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی برجای گذاشته است.
مقامات می گویند حال شش نفر از زخمی ها از جمله یک مامور پولیس وخیم است.
وزارت  داخله فرانسه اعلام کرده است که حدود ۲۸۰ هزار نفر در تجمعات روز شنبه شرکت داشتند. این وزارت همچنین از دستگیری ۱۱۷ نفر خبر داد.
معترضان – که در اقدامی نمادین عمدتا جلیقه های زرد بر تن داشتند – با ایجاد موانع خیابانی تردد موترها را با مشکل مواجه کردند.
این اعتراضات که در بیش از ۲۴۰۰ محل در شهرهای مختلف انجام شدند عمدتا مسالمت آمیز بود، هرچند تلاش برخی رانندگان برای عبور از موانع معترضان، عامل اصلی زخمی شدن شماری از معترضان گزارش شده است.
یکی از افراد معترض در شهرساووا، در جنوب شرقی فرانسه در یک سانحه رانندگی کشته شد.
در پاریس، پایتخت، چند صد نفر که شعار می دادند "مکرون، استعفا بده" سعی کردند که به قصر ریاست جمهوری (کاخ الیزه) نزدیک بشوند که در پی پرتاب گاز اشک آور توسط نیروهای امنیتی متفرق شدند.
معترضان می گویند که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیاز مردم فقیر را نادیده گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بهای مواد سوخت دیزل (گازوئیل) در ظرف یک سال اخیر در این کشور ۲۳ درصد افزایش یافته است؛ این در حالیست که حکومت در نظر دارد بهای گازوئیل و بنزین را از اول ماه جنوری سال ۲۰۱۹ میلادی یک بار دیگر افزایش بدهد.
مکرون پیشتر پذیرفته بود که هنوز نتوانسته است مردم فرانسه را با رهبران آنها "آشتی بدهد". او در عین حال مخالفان سیاسی خود را متهم کرد که از این حرکت اعتراضی استفاده می کنند تا مانع از اجرای برنامه اصلاحاتش بشوند.فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا