جامعه

یک هزار و دوصد وپنج افغان دریک سال خودکشی کردند

کابل باختر 23 سنبله
از روز جهانی وقایه از خودکشی امروز در وزارت صحت عامه تجلیل شد .
هدف تجلیل از  این روز کسب حمایت برای جلوگیری از خودکشی وبلند بردن آگاهی دست اندرکاران وشهروندان کشور از عمل  زشت خودکشی ونیز  شیوه های پیشگیری از آن خوانده شده است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، درمحفلی که به همین مناسبت درتالار وزارت صحت عامه برگزار شد، داکتر ناجیه طارق معین آن وزارت به عوامل خودکشی اشاره  کرده گفت: خودکشی وخود آزاری زمانی انسان را به خود وادار میکند که گوش شنوا برای مشکل خود نیابد درچنین حالت انسان  از ناچاری به خود آزاری دست میزند که گویا اعتراضش را از طریق پایان دادن به زنده گی اش اعلان میکند.
وی خشونت های جنسیتی ، خانواده گی ، اختلافات روانی ، استفاده از مواد مخدر را از عوامل  عمده واقعات خودکشی خوانده  و این مشکل اجتماعی را برای وزارت صحت عامه بار اضافی خواند .
ناجیه طارق خاطر نشان کرد که به اساس آمار سازمان صحی جهان هرسال درجهان  یک ملیون  انسان که بیشتر آنان دارای سنین پانزده تا بیست ونه سال تشکیل میدهد به خودکشی دست می زنند که متاسفانه این عمل دامنگیر کشور ما نیز شده وبه اساس آمار منتشره جهانی  سازمان صحی جهان  درسال 2012 یک هزار ودوصد وپنج تن درافغانستان به خودکشی دست زده اند که ششصد وچهل وسه تن آنان  را زنان تشکیل میدادند.
معین وزارت صحت عامه افزود: سروی که از سوی موسسه امریکا موندیال درسال2006 درولایت های کابل ، میدان وردک وهرات صورت گرفته بود بیانگر  آن بود که درهمان سال دوهزار وسه صد تن خودکشی کرده که نودوپنج درصد آنان را زنان بین سنین چهارده تا نوزده سال تشکیل میداد وعوامل  آن نقض حقوق انسانی ، تجاوز جنسی ، ازدواج های اجباری وتبادله زنان درحالات عداوت خوانده شده بود.
همچنان درصحبت های معین وزارت صحت عامه  بیماری روانی عامل مهم  دیگری از افکار خودکشی بیان شد .
دراین محفل کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ نیز صحبت کرده گفت: پنجاه وشش درصد کل نفوس کشور را جوانان  تشکیل  میدهند  وبرای فراهم آوری شرایط زنده گی مناسب برای این قشر باید از هر تلاش  دریغ نورزیم و باید شرایط تحصیل ، کار وپیشرفت را در زنده گی جوانان مساعد سازیم تا باشد جوانان را از پدیده زشت خودکشی منحرف ساخته باشیم .
معین امورجوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ  بیکاری ، فقر را مولود جنگ های تحمیلی دوامدار در کشور خواند وتاکید کرد که باید  جوانان  در برابر این ناملایمات از خود مقاومت، استاده گی و صبروشکیبایی به خرچ دهند زیرا خودکشی  را حل هیچ مشکل بوده نمی تواند  وکسانی که به خودکشی دست می زنند انسان های ناکام شمرده می شوند.
همچنان دراین محفل داکتر مرغلی خارا رئیس صحت وزارت امورزنان،  داکتر حمید رضا روحانی مشاور سازمان حقوق بشر افغانستان، خانم صوفیا نماینده سازمان صحی جهان برای افغانستان پیرامون عوامل خودکشی و شیوه های جلوگیری از آن صحبت کردند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا