گزارش ها

استفاده ازماین٬ تکتیک کهنه طالبان

کابل/۳۰  سنبله/ باختر
وزارت دفاع ملی می گوید: درشش ماه اول سال جاری خرشیدی٬ چهار هزار هفتصد و هفتادو شش ماین توسط اردوی ملی کشف و خنثی شده است
گزارشگرآژانس باخترمی نگارد؛ وزارت دفاع ملی می گوید که در جریان شش ماه اول امسال٬ نیروهای اردوی ملی توانستند که۴۷۷۶ماین کاگذاری شده از سوی طالبان را کشف و بی اثر کنند.
وزارت دفاع ملی می گوید:این ماین ها در ساحات مسکونی، راه های رفت و آمد مردم ٬ جاده ها و شاهراه های عمومی جاسازی شده بود.
وزارت دفاع ملی در حالی از کشف حدود پنج هزار ماین در کشور خبر می دهد که طالبان از ماین به عنوان یک تکتیک کهنه درجنگ جاری استفاده می کنند٬که بیشتر به غیر نظامیان آسیب می رسانند تنها  دیروز در ولسوالی جانی خیل ولایت پکتیکا در انفجار ماین کنار جاده٬یک نفر کشته شد بیش از بیست نفردیگر زخم برداشتند.
حادثه جانی خیل یک نمونه است٬ روزی نیست که که یک موتر و یا تراکتور و یاهم عابر و رهگذری در یک نقطه از افغانستان با حادثه اسفباری مانند حادثه جانی خیل مواجه نشوند.
طالبان در روز ها و ماه های اخیر همزمان با تشدید جنگ و خشونت٬استفاده ازانواع ماین رابیشتر کرده اند که باتاسف قربانی اصلی این برنامه خشن٬افراد ملکی است.
در دو سال اخیر طالبان بیشتر با ماین مقناطیسی شهروندان و نظامیان را هدف قرار داد اند و این کاربیشتر در شهر های بزرگ صورت گرفته است چنانچه شب گذشته در پی انفجار یک ماین مقناطیسی در شهر مزار شریف یک زن جان باخت و چهار نفر دیگرزخمی شدند.
دولت افغانستان ماین را عامل اصلی تلفات ملکی  و یک نمونه از خشونت می داند که طالبان عامل اند.
طالبان در حالی کارگیری از انواع ماین در دستور کار شان قرار دارد که افغانستان در زمان حضور ارتش سرخ در افغانستان درجنگ های تنظیمی و بعد از در زمان حضور امریکا و جنگ این کشور با طالبان٬ شاهد دفن و جاسازی انواع ماین و مواد انفجاری دیگر است.
براساس آمار حکومت افغانستان، هنوز هم بیشتر از ۱۷۰۰ کیلومتر مربع خاک افغانستان آلوده به ماین است.
وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید:هنوزهم در هر ماه ۱۲۰ نفر در نتیجه انفجار ماین کشته یا معیوب می‌شوند وبرنامه‌های ماین‌پاکی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۱ با کمبود بودجه مواجه اند.
دولت افغانستان عضو پیمان اوتاوا است که خرید و فروش٬تولید و تورید هر نوع ماین ومواد انفجاری را منع می کند.
این پیمان در سال ۲۰۱۱ میلادی به میان آمد که در حال حاضر۱۶۴ کشور به شمول افغانستان اعضای ٖآن است٬۲۱ کشور دیگر به شمول پاکستان و اسرائیل از عضویت در این پیمان خوداری کرده اند.
افغانستان پابند تعهداتش به اوتاوا است و در بدترین شرایط هم نیروهای دولتی از ماین کارنگرفته اند و در برابر دشمن آن را کار گذاری نکرده اند.
زیرا پیامد استفاده از ماین زشت و ناهنجار است مگر  گروه های مسلح که از نام طالبان با دولت افغانستان داخل جنگ شده اند عاطفه واحساس را از یاد برده اند و با ماین  به جان مردم ما افتاده اند . صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا