اقتصاد

اولین قمر مصنوعی افغانستان فعال گردید

کابل باختر/ 7/ ثور
اولین قمر مصنوعی افغانستان در مدار ستلایت جهانی فعال گردید
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی به خبرنگار آژانس باختر گفت ، نخستین قمر مصنوعی افغانستان توسط شرکت یوتل ست فرانسوی به ستلایت جهانی نصب و به فعالیت آزمایشی خود آغاز کرد.
این قمر مصنوعی درپنجاه درجه شرقی ستلایت جهانی ازسوی سازمان بین المللی تیلی کمونیکشن برای افغانستان مشخص گردیده است  و ازاین موقعیت خدمات موثر وسریع مخابراتی را دربخش های انترنت ، مبائیل، رادیو تلویزیون و مخابره های بین المللی بوجود می آورد .
وی علاوه کرد ، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی چندی قبل قرار دادی را با شرکت بین المللی یوتل ست امضأ کرد و به اساس آن شرکت یاد شده امور قراردادن این قمر مصنوعی را متقبل گردید و اکنون جابجایی این قمر مصنوعی صورت گرفته و نشرات آزمایشی آن عملاً آغاز و درآینده ما شاهد فعالیت رسمی آن خواهیم بود.
به گفته سخنگوی وزارت مخابرات این شرکت شش ترانسفادر را به دولت افغانستان اختصاص داده که با دو ترانسفادر آن تسهیلات لازم در نشرات رادیو تلویزیون و مبایل آغاز گردیده و دولت افغانستان درنظر دارد تا چهار ترانسفادر دیگر را به بازار عرضه نماید که سالانه پانزده ملیون دالر عاید مستقیم به دولت افغانستان تعلق میگیرد.
نصرت رحیمی اضافه کرد ، از طریق این قمر مصنوعی جابجا شده که بنام" افغان ست یک" نام گذاری شده  ، نشرات تلویزیون های داخلی افغانستان سراسری خواهد شد و در نشرات رسانه های شنیداری و دیداری بهبود قابل ملاحظه یی بوجود خواهد آمد و ضمناً نشرات رسانه های شینداری و دیداری افغانی و آسیای میانه ، ترکیه ، کشورهای عربی ، هند و پاکستان نیز گسترش می یابد .
وزارت مخابرات درنظر دارد با استفاده ازاین قمر با پنج تلویزیون بین المللی نیز قراردادکند  که ازاین مدرک هم عایدی به دولت ما تعلق خواهدگرفت.
همچنان از طریق جابجایی این قمر مصنوعی درمدار 50 درجه شرقی ستلایت جهانی در بخش مخابرات و خدمات جی اس ام  و انترنت نیز سهولت های موثری بوجود می آید که باعث کاهش نرخ مکالمات مخابراتی و انترنتی خواهد شد.
به گفته وی قرارداد این قمر به مدت پنج سال اعتبار دارد و بعداً دولت درزمینه تصمیم لازم اتخاذ خواهدکرد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا