گزارش ها

افغانستان هفتاد و یکمین ارتش قدرتمند جهان : هند چهارمین و پاکستان هفدهمین نیروی نظامی جهان را دارند

کابل   باختر 2 ثور
اژانس اسپوتنیک به نقل از موسسه اطلس  نگاشته است که ارتش افغانستان هفتاد و یکمین ارتش دنیا است.
گزارشگر اژانس باختر مینگارد : دراین  گزارش ایالات متحده امریکا، روسیه، چین، هند، فرانسه، انگلستان، کوریای جنوبی، جاپان، ترکیه و آلمان به عنوان ده قدرت برتر حهان یاد شده اند
در ادامه این رده بندی ایران در رده سیزدهم و پاکستان در رده هفدهم ٬ تاجکستان همسایه دیگر افغانستان در رده  نود و ششمین کشورقرار گرفته است، و سورینام، لیبریا و بوتان  در رده  آخر قرار دارند.
در این گزارش ارتش افغانستان با شاخص قدرت ۱/۲۰۲۳ در رتبه ۷۱ از میان ۱۳۶ کشور جهان قرار گرفت.
در این گزارش علاوه بر انواع وسایل نظامی، مولفه‌های دیگری همچون جمعیت، مساحت و ویژگی‌های جغرافیایی، تولید ناخالص داخلی، منابع طبیعی و مسائل لوژستیکی نیز در این رتبه‌بندی نظر گرفته شده است.
در این گزارش بیش از ۵۵ مولفه نظامی در ارتش‌ کشورها مورد بررسی قرار گرفته‌شده و بر اساس آن امتیاز شاخص قدرت تحت فرمول‌های خاصی به‌دست می‌آید. بر اساس این گزارش ایالات متحده، فدراسیون روسیه و چین در رتبه‌های اول تا سوم جهان قرار دارند.
باید گفت که ارتش افغانستان در سال ۱۳۸۱ به عنوان اردوی ملی شکل گرفت
افغانستان در اوایل دهه نود میلادی مجهز ترین ارتش را در میان کشور های منطقه داشت  مگر  این ارتش از اثر جنگهای داخلی در هنگام پیروزی مجاهدین از هم پاشید.
افغانستان  اضافه از ده سال یعنی از اغاز حکومت مجاهدین الی ایجاد اداره موقت فاقد یک اردوی منظم بود.
اردوی ملی افغانستان هنوز هم راه رشد را می پیماید  وبرای تجهیز بیشتر ان برنامه ریزی های روی دست است.
یکی از این برنامه ها تقویت نیروی هوایی در کشور است
در حال حاضر شمار نیروی های دفاعی  امنیتی افغانستان به سه صد وپنجاه هزار تن میرسد این نیروها از سال ۲۰۱۴ میلادی مسوولیت دفاع مستقلانه کشور در برابر  هراس افگنان را در پیش گرفت .
ماموریت که با بی اعتمادی شماری از کشور های جهان آغاز شد، مگر ارتش ملی افغانستان این بی باوری را به باور واعتماد تبدیل کرد و ثابت ساخت افغان ها توان  دفاع از کشور شان را در برابر متجاوزین بیرونی دارند.        عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا