گزارش ها

موگرینی:انتخابات افغانستان٬ تاکید برادامه دموکراسی در این کشور است

کابل/  ۲۱ عقرب/ باختر
رییس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا٬انتخابات در افغانستان را ٬پشتوانه دموکراسی دراین کشور خوانده است و خواستار اعلام هرچه زودتر نتایج آن شده است.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد: فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا روز گذشته بعد ازنشست وزرای خارجه آن اتحادیه  گفت: انتخابات و گفت‌وگوهای صلح افغانستان مسایل مهم مورد بحث این نشست بود٬ اوانتخابات ریاست جمهوری افغانستان رایک آغاز برای مذاکرات صلح در این کشور می داند
موگرینی اظهار امیدواری کرد که نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هرچه زودتر اعلام شود و نتایج برای همۀ جوانب پذیرفتنی باشد.
او هشدار داد٬اگر نتایج انتخابات پذیرفته نشود، و به طریقۀ زیر سوال برود و بحران ایجاد شود، این به نفع کسانی است که مخالف دموکراسی در افغانستان  اند ٬ عدم اعلام نتایج٬ دیدگاه یک حکومت مشروع برای اشتراک در مذاکرات صلح را ضعیف می‌ کند."
او انتخابات در افغانستان را آغازی برای مذاکرات صلح خواند و روی این دلیل به اعلان نتایج آن تأکید کرد.
این مقام ارشد اتحادیه اروپا در حالی بر اعلام نتایج انتخابات تاکید دارد که قرار است کمیسیون انتخابات به تاریخ ۲۳ عقرب نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.
کمیسیون انتخابات باز شماری٬ آرا را آغازکرده است و گفته ٬است که  رای محلاتی را که شامل  سیستم بایومتریک نشده اند٬ اعتبار می دهند.
این اقدام کمیسیون انتخابات٬ نارضایتی شماری از دسته های انتخاباتی را بار آورده است و آنان روندنظارت از باز شماری را تحریم کرده اند.
در همین حال هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در یاداشتی که به یک روز نامه خصوصی در کابل ارسال داشته است  از کمیسیون انتخابات خواسته شده است که به تمامی اصول و قوانین انتخابات افغانستان احترام بگذارند.
در این اعلامیه همچنان از مقام‌های کمیسیون انتخابات خواسته است که با تامین شفافیت در عملکردشان، مسوولیت ‌پذیری خود را حفظ و در زودترین زمان ممکن نتایج انتخابات را اعلام کنند.
دسته انتخاباتی دولت ساز که از سوی محمد اشرف غنی رهبری می شود٬ نیز در اعلامیه یی که سه روز قبل نشر شده است  از کمیسیون انتخابات خواسته است که نتایج را هر چه زودتر اعلام کند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا