صحت

اعتیاد جنسیت نمی شناسد٬ زن ومرد هردو قربانی این پدیده زشت اند

کابل باختر 17
گزارش حاکیست که از جمله  دوصد هزار معتاد در کشور 16 فیصد آنان را  زنان و کودکان تشکیل می دهند.
فاطمه یکتن اززنان معتاد  که آرزوهای زیادی در دل دارد ولی تا هنوزبر آورده نشده است٬ می گوید که از نافهمی  به مواد مخدر رو آورد چون  شوهرش معتاد بود .
به گفته  فاطمه شوهرش مستری بود  از زمانیکه شوهرش شروع به استفاده ازمواد مخدرکرد ،کاروبار  را رها کرد .
فاطمه می گوید که چهار کودک دارد و فعلا همراه با آنان در مرکز 100 بسترمعتادان به سرمی برند .
وی که به خاطر ترک اعتیاد در این شفاخانه بستری شده است می گویدکه از موادی چون  شیشه ، پودر  استفاده می کرد.
فاطمه اضافه می کند: شوهرش پس از ترک شغل خود شروع به فروش مواد مخدر کرده است مواد به خانه می آورد و آماده می کرد.از این سبب من هم به استفاده از این مواد روآوردم و به عادت تبدیل شد.
وی علاوه کرد من ازسبب استفاده مواد ضعیف و ناتوان شدم و از جانبی هم توان اقتصادی ما روز به روز خراب شده رفت از این رو تصمیم  به ترک گرفتم و برای  تداوی به این مرکز آمدم.
وی که  فعلا صحت یاب شده است و از داکتران این مرکز خوشی می کند و می گوید که  فعلا مصروف آموزش حرفه آرایشگری و خیاطی  است .
دختر دیگری که باشنده هرات است و نمی خواهد نامش گرفته شود گفت که ازهرات به هلمند همراه با فامیل رفت و در آن جا پدرش قاچاق مواد مخدر می کرد  وازجانبی هم زن کاکایش که در هلمند با ایشان  زندگی مشترک داشت معتاد بود این دو عامل سبب شد که این دختر نیز معتاد شود.
این دخترکه  اکنون  19 سال دارد می گوید: تا صنف 7 درس خوانده ام  اما به خاطر تهدید طالبان نتوانستم مکتب را ادامه دهم .
وی اضافه کرد: از پدرم خواستم که دو باره به هرات برویم  و من را تداوی کند  اما به گپ های من توجه نکرد  من به تنهایی از هلمند به  کابل آمدم و  به خانه امن رفتم  و از آنجا مسوولان مرا برای تداوی به این مرکز آوردند اکنون من کاملا جور شده ام.  دراین مرکز کار می کنم می گویم هیچ کسی ما را تداوی کرده نمی تواند  تا زمانیکه ما خود را آماده نکنیم و به  مواد مخدر نه نگوییم.
وی از دولت می خواهد تا زمینه تحصیل  را برای معتادان  مهیا کند وی آرزو دارد در آینده داکتر شود تا بتواند  به کسانی که به اعتیاد رومی آورند کمک کند.
داکتر شایسته حکیم رییس مرکز 100 بستر زنان و کودکان  در این رابطه  به خبرنگارآژآنس باختر گفت که برای تداوی معتادان برنامه های آگاهی  عامه ، برنامه  های آموزشی و مصروفیت هایی چون فراگیری حرفه  آرایشگری و خیاطی  را به همکاری  وزارت کارو امور اجتماعی در نظر گرفته  شده است .
داکتر حکیم بیان کرد که مدت تداوی یک معتاد 45 روز را در بر می گیرد و بعد از این مدت برای یک  سال ازمریض مراقبت می شود.
وی افزود: کودکان معتادان که 10 سال سن دارند وبا مادران شان اند ، در کودکستان این مرکز تنظیم می شوند وآنانی که سن شان از 10 سال بالا است  به  بخش جوانان که درپل سرخ  موقعیت دارد نگهداری می شوند .
به گفته موصوف تعداد مریضان در فصل زمستان زیاد تر می شود چون سر پناه  ندارند در فصل گرما اکثرآ در زیر پل زندگی می کنند وبه کمک و جای بود و باش ضرورت ندارند ما به همکاری وکیلان گذرو مسوولان شورا های  محلی معتادان را در فصل سرما جمع آوری می کنیم وبه  تداوی آنان می پردازیم.
داکتر مجب الرحمان راسخ معاون خدمات وقایوی ریاست کاهش تقاضا  مواد مخدر وزارت صحت عامه می گوید  که در سراسر کشور68 مرکزتداوی معتادان  و102 مرکز دیگر به همکاری انجیو ها فعالیت می کند.
به گفته  موصوف در شهر کابل14  مرکزفعال اسیت که دو مرکز ان مربوط به زنان است که دارای 200 بستراست  .   
وی می گوید که 2 صدهزارتن در سراسر کشورمعتاداند  که از جمله 16 فیصد آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهذد. مومنه احمد یار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا