سیاست

افغانستان و چین همکاری های شان را گسترش میدهند

8 اسد باختر

چین خواستار ارتقاء سطح ارتباطات و تقویت همکاری های نظامی با افغانستان شد.

به گزارش آژانس  باختر، این درخواست  را رئیس کمیسیون مرکزی نظامی چین  در دیدار با عبدالرحیم وردك وزیر دفاع ملی  افغانستان  در بیجنگ  بیان داشت.

وزیردفاع  ملی در این دیدار از کمکهای کشور چین اظهار قدرانی نموده و گفت، روابط نظامی با کشورچین به امنیت و ثبات  منطقه کمک خواهد کرد.

مقامات چینانی گفته اندهمکاریهای هردوکشور در سالهای اخیر نتایج مشخص در پی داشته است این  درحالیست که چینایی ها  در مسایل چون حمايت ازموضع چین در برابر تایوان و مبارزه  ايلغور از افغانستان  سپاس گذار است.

به باور کارشناسان نزدیک شدن افغانستان و چین که باهم مرز کوتاه جغرافیایی دارند میتواند افغانستان را در تحکیم ثبات و چین  را در منافع دراز مدت  اقتصادی کمک کند چین به عنوان همکار و پشتیبان مداوم پاکستان میتواند اسلام آ باد  را به این  امر وادارد تا از مداخله در امور افغانستان دست کشد با دست کشیدن پاکستان در مداخله درامور افغانستان ، این  فرصت  رابرای چینایی ها که علاقه  وافر به سرمایه گذاری  روی معادن افغانستان دارند مساعد میسازد تا در برنامه های بیشتر اقتصادی در افغانستان   تمرکز داشته باشند.

از طرف دیگر چین به عنوان یک قدرت  نوظهور نظامی و اقتصادی میكوشد از لغزش بیشتر همسایه غربی  ( افغانستان) خود به دامان کشورهای غربی که به نحوه در رقابت با چین اند جلوگیری کند موضع  قاطع چین در دفاع از عضویت افغانستان  در سازمان  شانگهای مصداق این ادعا است. تعمیق روابط میان کابل و بیجنگ این فرصت را مساعد میسازد که ازعمق فشار کشورهای دیگر برافغانستان بکاهد اما هلال الدین هلال کارشناس مسايل نظامی حرفهای دیگری دارد.هلال الدین  هلال کارشناس امور  نظامی بدین بارو است كه قرارداد هاي ستراتیژی نظامی با کشور پیشرفته براي افغانستان بسیار اثرگذار میباشد اما کشور  چین درعرصه آموزش و تعلیمات آنقدر ماهر نمیباشد .

مربیون چینایی  با مربیون ناتو خیلی متفاوت میباشند در این  اواخر تمام قوتهای افغان توسط  ناتو آموزش می بینند.

تمام اسلحه و تخنیک نیروهای افغان روسی و امریکایی میباشد . این قرارداد ازبعد  سیاسی هم اثر گذار  میباشد و در قسمت اعتماد  سازی بالای امنیت وثبات کشور تاثیر سوء دارد.

قابل ذکر است افغانستان چندی قبل عضو ناظر سازمان شانگهای شد و در حاشیه نشست شانگهای افغانستان و چین در مورد  اعلامیه همکاری های استراتيژیک به توافق رسیدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا