فرهنگ

بامیان تا سال 2016 میلادی به حیث پایتخت فرهنگی سارک باقی میماند

کابل باختر8 میزان
بامیان تا ماه جنوری سال 2016 میلادی به حیث پایتخت فرهنگی سارک باقی میماند .
سید مصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ که اخیرآ به خاطر اشتراک دراجلاس هیئت رهبری مرکزفرهنگی سارک به سریلانکا سفرکرده بود ، به خبرنگار آژانس باخترگفت : اجلاس هیئت رهبری مرکزفرهنگی سازمان سارک به اشتراک هشت کشورعضو در شهرکولمبوی سریلانکا برگزارگردیده و دراین اجلاس پیرامون برنامه های فرهنگی سارک بحث و تبادل نظرصورت گرفت.
خلیلی افزود که دراین اجلاس درکناربحث درمورد برنامه های فرهنگی سارک برای سال جاری و سال آینده میلادی، یکی از موارد بحث در رابطه به بامیان پایتخت فرهنگی سارک بود .
وی افزود : با توجه به این که قراربود بامیان تنها برای سال 2015 میلادی عنوان پایتخت فرهنگی سارک را داشته باشد و باید برنامه افتتاحیه درآغاز سال 2015 برگزار میشد ، ولی به خاطرسردی هوا دربامیان جشنواره افتتاحیه با چهارماه تاخیردر ماه جون 2015  مطابق به ماه جوزای سال 1394 خورشیدی برگزارشد.
معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ اضافه کرد که به این منظورموضوع را دراین اجلاس مطرح کرده و خاطرنشان ساختیم تا با توجه به زمستان سرد بامیان ، امکان برگزاری برنامه های که برای یک سال درنظرگرفته شده است ،در چند ماه بعید به نظرمیرسد بنآ ازسازمان سارک تقاضا شد تا با درنظرداشت اوضاع و شرایط جوی بامیان ، جشنواره اختتامیه دربامیان به جای ماه جدی سال 1394 که اوج سردی زمستان دربامیان است ، درماه جوزای سال 1395 خورشیدی که مطابق به ماه جنوری سال 2016 میلادی میشود ، برگزارشود تا ازیک طرف فصل مناسبی برای برگزاری این جشنواره داشته باشیم و ازسوی دیگرسال بامیان نیز تکمیل گردد و برنامه های که درنظربود تا درجریان یک سال دربامیان برگزارشود، به خوبی هماهنگ شده بتواند.
وی گفت که این پیشنهاد به اتفاق آرا ازسوی هیئت رهبری مرکز فرهنگی سارک مورد تایید قرارگرفته و ازآن استقبال نیز شد.
باید خاطر نشان ساخت که درنظراست تا در جشنواره اختتامیه بامیان پایتخت فرهنگی سارک ، مقامات  عالی رتبه کشورهای عضوسازمان سارک درسطح وزای فرهنگ ، دعوت شوند و دراین جشنواره شهربعدی که به عنوان پایتخت فرهنگی سارک برای سال بعد انتخاب میشود ، رسمآ اعلام خواهد شد که مربوط به کشور بنگله دیش میباشد.
اجلاس هیئت رهبری مرکزفرهنگی سازمان سارک همه ساله به منظورتصمیم گیری درزمینه برنامه های فرهنگی سارک ازسوی آن مرکز در سریلانکا برگزار میگردد.
طبق یک خبردیگر : سید مصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات وفرهنگ درحاشیه اجلاس هیئت رهبری مرکزفرهنگی سازمان سارک، با وزیرفرهنگ سریلانکاه دیدارو درمورد تقویت مناسبات فرهنگی میان دوکشورصحبت کرد.
دراین دیدار پیرامون عملی شدن مواد موافقتنامۀ فرهنگی که درسال 2012 ازسوی وزارت های فرهنگ دوکشورامضا شده بود ، تاکید صورت گرفت .
همینگونه با توجه به تجربه خوبی کشور سریلانکا درعرصۀ باستانشناسی بودیزم ، ازوزیرفرهنگ سریلانکا تقاضا گردید که  وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان را درزمینه حفاظت از میراث فرهنگی متعلق به تمدن بودایی و باستانشناسی بودیزم ، ازنظرتخنیکی همکاری کند که ازجانب وزیرفرهنگ سریلانکا وعده همکاری سپرده شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا