جهان

برنامهٔ غذایی جهان: گرسنگی ناشی از ویروس کرونا زندگی میلیون‌ها افغان را تهدید می‌کند

واشنگتن/ وی او ای/ ۱۲اسد/باختر
برنامهٔ غذایی جهان اعلام کرده است که در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۲میلیون شهروند افغانستان با "عدم مصوونیت غذایی" مواجه بودند؛ اما شیوع ویروس کرونا در این کشور، میلیون‌ها افغان دیگر را نیز با خطر گرسنگی مواجه کرده است.
دفتر برنامهٔ غذایی جهان ملل متحد در افغانستان با نشر خبرنامه‌ یی روزشنبه گفت که در نظر دارد که با ۱۰.۳ میلیون افغان که مصوونیت غذایی ندارند، کمک کند.
رابرت کسکا، معاون و سرپرست برنامهٔ غذایی جهان در افغانستان گفت که آنان برای مددرسانی به افغانان آسیب‌دیده از کووید۱۹ به ۵۳ میلیون دالر نیاز دارند.
این در حالی‌ست که اداره انکشافی امریکا برای افغانستان جهت رسیدگی به ۹۵ هزار خانوادۀ متاثر از ویروس کرونا، ۱۲ میلیون دالر به برنامهٔ غدایی جهان کمک کرده است.
در اعلامیۀ برنامهٔ غذایی جهان به نقل از پیتر نتیلو، رییس اداره انکشافی امریکا آمده است: " کووید‍۱۹ در سراسر کشور زندگی خانواده‌های را مختل کرده است که روز‌مزد بودند و یا تجارت‌های کوچک داشتند. به ویژه کسانی که در شهرها زندگی می‌کنند و به دلیل قرنطین، فرصت به دست آوردن پول برای خرید غذا را ندارند."
این در حالی‌ست که محمداشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان در افتتاح برنامه دسترخوان ملی گفته است که در حال حاضر ۹۰ درصد شهروندان کشور زیر خط فقر "دو دالری" قرار دارند.
شمار مبتلایان کووید۱۹ در افغانستان به ۳۶۷۱۰ نفر و شمار جان‌باختگان به ۱۲۸۳ نفر رسیده است؛ البته این در حالی‌ست که ظرفیت آزمایش نمونه‌های مشکوک در این کشور محدود است. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا