گزارش ها

تاکید روس ها بر ماندن امریکایی ها در افغانستان

کابل باختر/ 6/ دلو
روسیه از خروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار داد که اتخاذ چنین یک تصمیم وضعیت نه تنها در افغانستان بل در منطقه را بدتر خواهد ساخت .
گزارشگر آژانس باختر مینگارد ، با آنکه روسیه و برخی از کشورهای منطقه درگذشته از حضور نیروهای امریکایی درافغانستان علیه گروه های دهشت افگن و مبارزه با قاچاق مواد مخدر در این کشور مستقر شدند، مخالف بودند.
اما درحال حاضر برای حضور نیروهای امریکایی درافغانستان تاکید دارند.
وزارت خارجه روسیه به تازگی ها اعلام داشته هرگونه تصمیم امریکا مبنی برای خارج کردن نیروهایش از افغانستان باعث بدترشدن وضعیت این کشور جنگ زده خواهد شد.
وزارت خارجه روسیه هشدار داد اگر دونالد ترامپ رییس جمهور جدید ایالات متحده امریکا درشرایط فعلی تصمیم به خارج کردن نیروهای کشورش از افغانستان را بگیرد همه چیز ازهم فرو خواهد پاشید.
کارشناسان روسیه به این باور اندکه افغانستان میتواند زمینه خوبی برای همکاری میان مسکو و دولت جدید امریکا باشد .
به گفته آنان افغانستان قابلیت تبدیل شدن به مرکز همکاری امریکا و روسیه را دارد و اگر گروه دهشت افگن داعش به استراتیژی حضور دراز مدت خود در افغانستان مصمم باشد ، افغانستان میتواند به محور جنگ مشترک مسکو وواشنگتن علیه دهشت افگنان مبدل شود.
این کارشناسان به این عقیده اندکه در گذشته رهبران روسیه تصور میکردندکه بی ثباتی افغانستان ممکن است به کشور های همسایه اش در آسیای مرکزی گسترش یافته و به تهدیدی برای روسیه تبدیل شود اما روسیه درسال های اخیر به این نتیجه رسیده است که گروه طالبان به عنوان یک نیروسیاسی ، هرچند که پیشینه افر اطی داشته باشد ، تهدید برای آسیای مرکزی نیست .
هدف و سیاست روسیه پس از پایان سال 2015 درقبال افغانستان گفتگو با گروه طالبان بوده است که گفته های نماینده خاص روسیه برای افغانستان مبنی بر علایق مشترک روسیه با طالبان ، یک نمونه آن است .
ولی امریکایی ها از مذاکرات پنهانی احتمالی دیپلومات های روسیه با نمایندگان گروه طالبان در افغانستان انتقاد کردند.
درهمین حال زلمی خلیلزاد نماینده سابق امریکا در سازمان ملل به دونالد ترامپ رییس جمهور جدید امریکا توصیه کرده است از تعجیل در بهبود روابط با روسیه خود داری کرده و حساب شده گام بردارد.
او گفته است که ترامپ باید بتواند درمذاکرات با روس ها آن ها را به سمت دادن امتیاز های قابل توجه سوق دهد درآن صورت است که دوکشور میتوانند با هم همکاری کنند.
برخی کارشناسان به این باور اند که درحال حاضر واقعیت این است که روسیه بیش از هر کشور دیگر موافق حضور نیروهای خارجی بخصوص سربازان امریکا درافغانستان میباشد زیرا روس ها نگران وضعیت پیچیده امنیتی درافغانستان هستند اگر نیروهای امریکایی ازاین کشور خارج شوند آینده موهوم وغیر قابل پیش بینی در انتظار روس ها و دیگر کشورهای منطقه خواهد بود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا