آموزش

وزیر معارف: پنجاه درصد معلمان غیر مسلکی اند و 9 میلیون نفرهم بی سواد

کابل/ باختر/14 جوزا
وزیر معارف می گوید که پنجاه درصد معلمان مکاتب سراسر کشور تحصیلات عالی ندارند و نصف مکاتب هم بدون ساختمان اند.
کبمود معلمان ، ارایه خدمات غیرمتوازن آموزشی و مسدود بودن شماری از مکاتب به دلیل نا امنی هم از چالش های دیگرسر راه معارف کشور است.
وزیرمعارف می گوید: برای بازگشایی این مکاتب با شوراها و مردم محل گفت و گو می کنند.
به گفته وی، درحال حاضردربعضی مکاتب معلمان با تناسب به تعداد شاگردان اندک است و در برخی مکاتب اضافه بست؛ که برای حل این مشکل برنامه تثبیت شمار دقیق شاگردان در هر مکتب و افزایش تعداد معلمان را روی دست گرفته است.
به اساس این طرح 13 هزار بست جدید ایجاد می شود.
اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف در  روز ارایه برنامه صد روز نخست کار اش روی چهارموضوع، بلندبردن کیفیت آموزش وپرورش، مسلکی سازی معلمان، ایجاد مراکز سواد آموزی و اعمار ساختمان مکاتب بدون ساختمان تاکید کرد.
به اساس ارقام وزارت معارف درحال حاضر نه میلیون نفر ازمجموع 27 میلیون جمعیت کشور بی سواد اند.
وزیرمعارف می گوید که برنامه های سواد آموزی درسراسر کشور را افزایش می دهد و شورای های محلی را برای تشویق ونظارت از این مراکز ایجاد می کند.
بلخی افزود، هرچند معارف درسیزده سال گذشته رشد کمی کرده اما سطح کیفیت آموزش در مکاتب به ویژه مکاتب تخنیکی و مسلکی درحد پایین قرار داشته ونیاز به بازنگری دارد.
وی گفت که  شمار مکاتب تخنیکی را درسطح ولایت ها کاهش می دهد و بیشتر روی کیفیت آموزش درآنها توجه صورت می گیرد زیرا سیستم آموزش دراین مکاتب پایین بوده و نتوانسته شاگردان را مطابق به معیار بازار کار آماده کند.
کمبود معلمان مسلکی یکی از چالش دیگر بر سر راه معارف است و گفته می شود درحال حاضر پنجاه درصد معلمان مکاتب بدون مدرک لسانس اند و نیاز به آموزش عالی دارند.

بلخی افزود، برای بلند بردن ظرفیت و مسلکی سازی استادان، برنامه های آموزشی برگزار می کند و قرار است سالانه  برای بیشتر از 300 معلم هم زمینه فراگیری برنامه ماستری را فراهم شود.
از ظرفیت های جوانانی که تازه از پوهنتون ها فارغ می شوند، دراین روند نیز استفاده خواهد شد.
وزیرمعارف درقسمت کمبود ساختمان مکاتب گفت که درحال حاضرپنجاه درصد مکاتب در سراسر کشور فاقد تعمیرمی باشند که دراین میان ساختمان های برخی از مکاتب هم از سوی شرکت های قرار داد کننده نیمه کاره گذاشته شده و فرار کرده اند.
روند اصلاحات اداره و مبارزه با فساد هم جز برنامه صد روز نخست کاری وزیر معارف بود که در این راستا به اصلاح تشکیل و ادغام برخی اداره های موازی تاکید کرد.
وزیرمعارف با اشاره به اعتصاب کاری معلمان برخی مکاتب شهر کابل گفت که قرار است درهفته آینده روند توزیع 320 نمره رهایشی برای  معلمان در ولسوالی استالف کابل آغاز شود.
معلمان برخی از مکاتب شهر کابل از چندین روز بدینسو به دلیل نداشتن سرپناه و معاش کافی اعتصاب کردند.

اسدالله حنفی بلخی وزیرمعارف امروز گفت که با این معلمان دیدن کرده و روی خواست های آنان کار جریان دارد.
وی افزود که علاوه بر توزیع 320 نمره زمین در استالف، کار روی توزیع 400 بلاک رهایشی و 500 نمره زمین در ده سبز ولسوالی کابل برای معلمان جریان دارد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا