گزارش ها

صادرات انار افغانستان به لندن رونق یافته است

کابل باختر 15 قوس
یکی از مسوولان اتاق تجارت وصنایع افغانستان می گوید که صادرات انار کشور به لندن از رونق  خوبی برخوردار شده است .
میرزمان پوپل مسوول انکشاف صنعتی اتاق های تجارت وصنایع به خبرنگار آژانس باختر گفت که در سالروان مقدار هفت هزار کیلوگرام  انار به  لندن ارسال  شده است .
وی بیان کرد که سال قبل پنجاه کیلوگرام انار طور نمونه به لندن فرستاده شد ومورد پسند  قرار گرفت واین امر سبب شد تا امسال مقدار هفت هزار  کیلو انار  از طریق هوا به لندن صادر شود .
پوپل خاطر نشان کرد که درسفر اخیر رئیس جمهور کشور به لندن یک قرار داد میان شرکت امید  بهار با یکی از  شرکت های  تجاری لندن امضا شد که به اساس  آن سالانه  از افغانستان  علاوه از انار  پانزده  هزار تُن  شیره آن نیز به لندن ارسال می شود و از این مدرک  هشتاد تا نود ملیون دالر درهر سال  بدست می آید .
اوگفت که درحال حاضر انار از  طریق هوا وزمین  به اروپا ارسال و میوه های تازه و خشک کشور نیز از طریق بندر کراچی به خارج ارسال می شود اما در بندر کراچی موتر های  حامل میوه تجار کشور بیشتر  متوقف  می شود از این سبب  بیشتر میوه ها  پوسیده  و یا خراب  می شود.
راه یافتن میوه های خشک و تازه افغانستان به بازار های خارج یک آغاز  نوید بخش برای باغداران و زارعان کشور وتجار ملی  می باشد.
عبدالرحمن معاون شرکت امید بهار که به تازگی با جانب شرکت انگلیسی  قرار دادی را بخاطر صادرات انار امضا  کرده است، گفت : این قرار داد ، ما را وا دار می سازد تا در نصب ماشین آلات بیشتر در کارخانه های خود ظرفیت تولید خود را بالا ببریم تا انار  و شیره انار  را به لندن به گونۀ لازم صادر نماییم.
وی اضافه کرد که کشور ما با داشتن فرصت های فراوان درپروسس فراورده های گوناگون می تواند بخشی از آن را به بازارهای جهانی صادر نماید .
افغانستان تاکنون با کشورهای اروپایی، انگلستان، ایتالیا و کشور های خاور میانه بازار خوب تجارتی میوه تازه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا