جهان

مصر۹ نفر از محکومان ترور لوی څارنوال آنکشور را اعدام کرد

قاهره – بی بی سی نیوز -2 حوت – باختر
حکومت مصر ۹ نفر از کسانی که در ارتباط با ترور هشام برکات، لوی څارنوال آنکشور  محاکمه شده بودند را اعدام کرده است.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید این محاکمه‌ها سریع انجام شده و بازداشت‌ شدگان بارها در محکمه  گفته بودند که شکنجه شده‌اند.
این ۹ نفر از میان ۲۸ مردی بودند که به اتهام انفجار سال ۲۰۱۵ کاروان موتر های  حامل هشام برکات بازداشت و محاکمه شده بودند.
در واکنش به این اعدام‌ها، سازمان عفو بین‌الملل محاکمه‌های این افراد را به شدت ناعادلانه خوانده است  .
این نهاد مدنی بین‌المللی در بیانیه خود گفته است: "این اعدام‌ها گواهی بر ابعاد بی‌عدالتی در این کشور (مصر) است".
محکمه مبارزه باجرایم جنایی مصر از زمان نا آرامی‌های سال ۲۰۱۳ که همزمان با کودتای ارتش و خلع قدرت از محمد مرسی، رییس‌جمهور وقت بود صدها نفر را به اعدام محکوم کرده است.
دولت مصر به ریاست جنرال سابق عبدالفتاح السیسی گروه اخوان مسلمین که محمد مرسی، رییس جمهورسابق از رهبران آن بود را به همراه گروه حماس مسوول ترور هشام برکات می‌داند. اتهامی که هر دو گروه رد کرده‌اند.
چند نفر از اعدام‌ شدگان دیروز در جریان محاکمه گفته بودند که آنها در زیر شکنجه ماموران امنیتی به این قتل اعتراف کرده‌اند.
از یکی از آنها، به نام  محمود ال‌احمدی،  فیلمی وجود دارد که می‌گوید: "به من یک چوکی  الکتریکی شکنجه بدهید من هر کسی را که بخواهید وادار می‌کنم که به قتل انور سادات اعتراف کند."
اشاره او به ترور انور سادات، رییس‌جمهور سابق مصر است که محکمه  متهمان آن ترور هم ابعاد جهانی پیدا کرد و در جریان آن خالد اسلامبولی و چند نفر از همراهان او به اتهام ترور انور سادات به اعدام محکوم شدند.
محمود ال احمدی گفته بود: "به ما آن قدر برق وصل شده که با آن می‌توانیم برای ۲۰ سال به مصر روشنایی بدهیم."
ناجیه بونعیم از سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه این نهاد گفته است : "با اعدام این ۹ مرد امروز مصر نشان داد که به حق حیات انسان‌ها هیچ وقعی نمی‌دهد."
"جامعه بین‌المللی نباید در برابر این اوج گرفتن اعدام‌ها سکوت کند. متحدان مصر باید در این ماجرا موضع‌گیری کنند ومقام ها را به علت استفاده از مجازات اعدام که نهایت خشونت، و غیرانسانی‌ترین نوع مجازات است را محکوم کنند."
وزارت خارجه آمریکا که  متحد دولت السیسی محسوب می‌شود هنوز واکنشی به اعدام‌های امروز نشان نداده است.آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا