گزارش ها

ناتو: طالبان سالانه ۱٫۶ میلیارد دالر درآمد دارند // تاراج معادن و قاچاق مواد مخدر منابع عمده مالی این گروه است

کابل/۳۰  سنبله /باختر
سازمان ناتو در یک گزارش تازه گفته است که طالبان سالانه یک اعشاریه شش میلیارد دالر درآمد دارند.
ناتو دراین گزارش گفته است: طالبان به استقلال مالی و نظامی دست یافته اند و یا نزدیک به دست‌یافتن‌ به آن استند.
ناتو با استناد ارقام گفته است که درآمد سالانه‌ این گروه ۱٫۶ میلیارد دالر است٬ منابع تمویل طالبان، قاچاق مواد مخدر و استخراج غیر قانونی معادن گفته شده‌است.
در این گزارش آمده‌است که منابع مالی طالبان، زیر نظر ملا یعقوب، پسر ملا عمر؛ رهبر پیشین طالبان، در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیر داشته‌است.
گفته شده ملا یعقوب، به دلیل روابطی که در منطقه دارد، منابع مستقیم مالی را برای طالبان فراهم کرده‌است.
در گزارش تذکر رفته است پس از آن که ملا یعقوب مسوول مالی طالبان شد٬ درآمد این گروه، از ۱ میلیارد به ۱٫۶ میلیارد دالر افزایش یافته‌است.

در گزارش محرمانه ناتو آمده‌است: «هدف ملا یعقوب دست‌یافتن به استقلال طالبان افغان است، یعنی با استفاده از درآمد خودی در مناطق تحت کنترول شان٬ بتوانند بدون نیازمندی به حمایت مالی، سیاسی و نظامی خارجی عمل کند.»
ناتوبا اشاره به اسنادی که از مراجع وابسته به طالبان به دستٖ آورده است گفته است«این گروه، همه‌ساله، حدود ۴۶۴ میلیون دالر از معادن، ۴۱۶ میلیون دالر از مواد مخدر، ۲۴۰ میلیون از کشورهای بیرونی و ۲۴۰ میلیون دیگر از صادرات، ۱۶۰ میلیون از مالیات و ۸۰ میلیون از مناطق تحت کنترول‌شان به دست می‌آورند.»
درآمد ۱.۶ میلیارد دالری طالبان با ارقام ارائه شده کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد سازگاری دارد که در ماه می اعلام شد و در آن آمده بود که درآمدهای طالبان از ۳۰۰ میلیون دالر به ۱،۵ میلیارد افزایش یافته است.
در گزارش ناتو آمده است که منبع اصلی افزایش درآمدهای گروه طالبان استخراج معادن است. درآمد آنان از این منبع از ۳۵ میلیون دالر در سال ۲۰۱۶ به ۴۶۴ میلیون دالر در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. بر اساس مصاحبه با یکی از اعضای طالبان، چین و امارات متحده عربی بزرگ‌ترین خریداران مواد خام ازین گروه بوده‌اند.
قاچاق تریاک نیز به‌عنوان یکی از منابع اصلی درآمد طالبان بوده‌است. حدود ۹۰ درصد هیروئین جهان از وادی هلمند، محل امن طالبان در جنوب افغانستان، به دست می آید.
طالبان از دهقانانی‌که خشخاش کشت می‌کنند مالیات می‌گیرند، آن‌ها همچنین در قاچاق مواد مخدر به کشور‌های منطقه، ‌که از آن‌جا سرانجام به اروپا و امریکای شمالی می‌رسند، دخیل اند. صائم
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا