گزارش ها

احتمال انتقال طیاره های جنگی ای ۱۰ امریکا به افغانستان

کابل باختر 25 قوس
در حالیکه رئیس جمهوری امریکا در برنامه جدید راهبردی اش در قبال افغانستان به استفاده بیشتر از نیروی نظامی تاکید دارد وزارت دفاع افغانستان به ارسال جنگنده های  ای ۱۰ به این کشور اصرار دارد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : با اعلام برنامه راهبردی امریکا در قبال افغانستان استفاده از قوه علیه گروه های مسلح  وتروریستی در افغانستان هم بیشتر شده است.
در این میان عملیات های هوایی علیه هراس افگنان هم ازیاد یافته که نتایج اثرگذار هم در پی داشته است، با در نظر داشت موثریت عملیات های هوای علیه هراس افگنان ، وزارت دفاع افغانستان خواستار انتقال جنگنده های ای ۱۰ امریکا به این کشور است.
این درخواست در حالی مطرح میگردد که امریکا با شکست گروه داعش در عراق و سوریه در پی بیرون ساختن بخشی از تجهیزات نظامی خود از این دو کشور است، منابع در وزارت دفاع امریکا گقته اند که احتمال انتقال این تجهیزات به افغانستان بیشتر است.
امریکا در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی جنگ در افغانستان را نیز خاتمه یافته شده اعلام کرده بود و بخشی عمده از تجهیزات خود را از افغانستان بیرون کشید یا آن را دوباره به امریکا انتقال داد و یا هم در اختیار کشور های متحد خود منجمله پاکستان گذاشت، در آن هنگام درخواست مقامات افغان مبنی بر واگذاری این تجهیزات به ارتش کشورنا دیده گرفته شد در حالیکه مقامات افغان یک تصویرو دور نمای واضح از کشور بعد از خروج نیروهای خارجی ارائه کرده بودند.
برخی را باور به این است که امریکا زیر فشار پاکستان حاضر نشد تا این تجهیزات را به ارتش افغانستان تحویل دهد، امریکایان در آن وقت یک دلیل غیرموجه داشتند که گویا نظامیان افغان ظرفیت نگداری این تجهیزات و وسایل را ندارند ،مگر حالا امریکا خود مجبور میشود که بار دیگر تجهیزات ووسایل نظامی به این کشور ارسال کند.  
به تازه گی یک مقام بلندپایه نیروهای هوایی امریکا اظهار داشت که امریکا نیرو و تجهیزات خود را از عراق و سوریه به افغانستان انتقال خواهد داد.
لنس بنچ، یک مقام بلندپایۀ نیروهای هوایی امریکا اظهار داشته است که احتمال دارد امریکا نیرو و تجهیزات خود را از عراق و سوریه به افغانستان انتقال بدهد.
به گفته وی در این باره با حکومت افغانستان گفتگو جریان دارد.
به گفته لنس بنچ گفتگوها دربارۀ این که کدام نیروها از عراق و سوریه به افغانستان انتقال یابند، ادامه دارد. این مسئله مشروط بر این است که در عراق و سوریه چه رخ می دهد وچه اتفاق می افتد. مگر این مقام بلند پایه نظامی امریکا در برابر درخواست وزارت دفاع افغانستان در بارۀ انتقال طیاره ها (ای ۱۰) به این کشور میگوید تاکنون در این مورد تصمیم نگرفته ایم.
ارتش ایالات متحده از احتمال انتقال نیروها و جنگ افزارهای بیشتر از جنگ عراق و سوریه به افغانستان سخن می زند.
انتقال هواپیماهای جنگی(ای ۱۰) یکی از بخش های این برنامه گفته شده است، اما به گفته این نظامی امریکایی، تاکنون در این باره تصمیمی گرفته نشده است.
پس از اعلام راهبرد تازۀ امریکا برای آسیای جنوبی، نیروهای هوایی این کشور در حمله های هوایی اش در افغانستان، از  طیاره های (B-52، F-22، و F-16) کار گرفته است.
به گفتۀ ارتش امریکا، در حمله های هوایی در یک ماه گذشته در هلمند، بیست و پنج آزمایشگاه مواد مخدر طالبان به ارزش هشتاد میلیون دالر نابود شده اند.
شماری از آگاهان سیاسی  و کارشناسان نظامی در افغانستان به این باور اند که امریکا یک برنامه مشخص در قبال افغانستان ندارد و بیشتر به اساس وضعیت و شرایط تصمیم میگیرد در حالیکه استراتیژی وبرنامه دقیق خواهد توانست به سردرگمی جنگ در کشور و سرگردانی امریکا در منطقه پایان بخشد  ختم عبدالخالق – فرشته ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا