گزارش ها

امریکا و انتقاد های جهانی

کابل باختر/ 20/ قوس
باآنکه روز گذشته از روزجهانی حقوق بشر ازسوی مردمان متمدن تجلیل شد سنای امریکا گزارشی را به نشر رساندکه نشان میدهدحلقه های استخباراتی آن کشور به گونۀ هدفمنددست به شکنجه زندانیان زده اند.
رییس کمیته امور استخباراتی مجلس سنای امریکا روز گذشته گزارشی را به دست نشر سپرد که نشان میدهد افراد امنیتی آن کشور که مربوط به سازمان استخباراتی سی آی ای بوده اند، ازاواخر سال 2001 میلادی زمانیکه جنگ علیه تروریزم جهانی آغاز شد تا جنوری سال 2009 میلادی 119 نفرکه ازسوی این سازمان گرفتارشده بود با روش های خشونت آمیز به بازجویی مواجه شده اند.
گزارش حکایه ازآن دارد که اداره استخبارات نظامی امریکا به منظور کسب معلومات از مظنونین و متهمین بازداشت شده مربوط به القاعده و سایر شبکه های شبه نظامی از شکنجه باآب، غرق دادن مصنوعی ، اعدام های کاذب ،تهدید های جنسی و سایر روش های شدید که میتواند به روان و آرامش روحی صدمه وارد کند استفاده کرده است.
درگزارش به گونۀ واضح تذکررفته که درجریان این گونه شکنجه ها موارد ازمرگ وجراحت نیزدیده شده مگر مدیران سی آی ای نتوانسته اند اقدامات مناسب واصلاحی را اتخاذ کنند.
باید گفت که موارد که درگزارش کمیته اموراستخباراتی مجلس سنا تذکررفته در برگیرنده هشت سال است که نیروهای خارجی درافغانستان حضور داشته اند درحالیکه چنین خشونت بعداز سال 2009 تاکنون ادامه یافته مگر مجلس سنای امریکا آن را بازگو نکرده است.
قرار معلوم درمیان 119 نفر که دراین مدت شکنجه شده اند چهارشهروند افغان نیز شامل است .
نشراین گزارش واکنش های تندی را دربیرون و خارج ازامریکا منجمله افغانستان که سیزده سال تمام شاهد حضور نظامیان امریکایی بوده و این نظامیان چند زندان دراین کشور داشتند درپی داشته است.
بارک اوبا رییس جمهور امریکا گفته است که هیچ کشوری کامل نمیباشد و تاکیدکرد رویا روی با عیوب ، باعث ایجاد تغییر وانجام بهتر کار ها میباشد.
جان مکین سناتور امریکا گفته که اتخاذ چنین روش به جای کسب معلومات مفید، استخباراتی وضعیت بدتری را عاید حال ما میکند.
وزیر عدلیه آلمان این گونه برخورد را وحشیانه خوانده که قابل توجیه نمی باشد .
زیدرعد الحسین کمیشنر عالی سازمان ملل متحد درامور حقوق بشر تاکید کرده که شکنجه نمیتواند اهداف کشورها را درجنگ توجه کند.
سخنگوی وزارت خارجه چین که خود ازسوی غرب یک کشور ناقض حقوق بشری خوانده میشود مخالفت کشور را با انواع خشونت و شکنجه بیان داشته و از امریکا خواسته شیوه های تحقیق را تغییر داده و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نیز شکنجه زندانیان منجمله چهار افغان را ازسوی استخبارات امریکا محکوم کرده است.
او گفته است، تمام اصول قبول شده حقوق بشر، قانون ایالات متحده امریکا، اخلاق جهانی از جانب شماری از مامورین سی آی ای یا دستگاه استخباراتی امریکا زیر پا گذاشته شده است و دولت افغانستان آنرا به شدیدترین الفاظ تقبیع می کند، چنین اعمال هیچگونه توجیه ندارد و اعمال خبیثه می باشد.
وی افزود که گزارش مذکور نشان میدهد که یک تعداد از وطنداران ما نیز تحت شکنجه قرار گرفته اند و حقوق شان پایمال شده است.
رئیس جمهور تاکید کرد که ما می خواهیم تعداد افغانهای زندانی که مورد شکنجه قرار گرفته اند، معلوم شود تا برای اعادهء حیثیت و حقوق شان اقدام کنیم.
محمد اشرف غنی تاکید کرد که اصل مهم موافقتنامه امنیتی افغانستان و امریکا این است که بعد از ختم سال ۲۰۱۴ میلادی هیچ کسی نمی تواند در خاک افغانستان زندان داشته، اتباع افغان را زندانی نماید و یا در خانه های آنها داخل شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا