سیاستاخبار

عبدالله عبدالله: طالبان تمایل به حل سیاسی بحران افغانستان ندارند

کابل/ 29 جوزا/ باختر

داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید، اگر طالبان تصور می‌کنند که از راه نظامی به پیشرفت دست می‌یابند، محاسبه نادرست کرده اند.

آژانس باختر از قول اسو شیتد پرس  خبر می دهد که داکترعبدالله عبدالله در مجمع دیپلوماسی آنتالیا در ترکیه درگفت‌وگو با اسوشیتد پرس تاکید کرده است  که بر اساس برخی نشانه‌ها، طالبان شاید خیلی تمایل به حل سیاسی بحران افغانستان ندارند.

 وی افزود : “طالبان خود را شاید جسورتر فکر می‌کنند و حداقل برخی از آنان به این باور اند که می‌توانند پس از خروج نیروهای بین‌المللی، از راه نظامی بهره‌گیری کنند. چرا آنها در مذاکرات با جدیت برخورد نمی‌کنند؟”

طالبان این اتهام‌ها را که گویا آنها می‌خواهند از راه نظامی به پیروزی برسند، رد کرده اند.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی به رسانه ها گفت که این گروه همیشه خواهان حل و فصل مسایل از راه مذاکره است.

او افزود که با همین راهکار با امریکا و هیئت دولت افغانستان گفت‌وگوها را آغاز کردند و به ادامه آن متعهد استند.

سخنگوی طالبان افزوده است که گفت‌وگوی یک جانبه نتیجه نمی‌دهد و باید هر دو طرف تلاش‌ها را عملی کنند و اراده قوی داشته باشند.

انتظار می‌رفت ترکیه پیش از خروج کامل نیروهای بین‌المللی، میزبان نشست صلح افغانستان باشد اما این نشست تا هنوز برگزار نشده است.

داکترعبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که برگزاری این نشست لغو نشده است، بلکه به گفتۀ او، ترکیه می‌خواهد هنگامی از این نشست میزبانی کند که دولت افغانستان و طالبان آمادۀ مذاکرات جدی شوند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان نیز گفته است که اگر گروه طالبان گزینۀ نظامی را انتخاب کنند منزوی می‌شوند و برنده جنگ نخواهند شدند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا