گزارش ها

نه هزار و هشت صد عسکر امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند // پیامد و تاثیر آن بر اوضاع چه خواهد بود؟

کابل باختر/ 8/ جوزا
بارک اوباما رییس جمهوری امریکا از طرح جدید واشنگتن برای پایان یافتن حضور نظامیان کشورش در افغانستان سخن گفته است.
اوباما بعداز دیدار کوتاه که روز دوشنبه از بگرام درشمال کابل صورت گرفت، هنگام بازگشت به واشنگتن از طرح جدید آن کشور برای پایان حضور نظامیان کشورش سخن گفت: مطابق به این طرح نه هزار و هشت صد عسکر امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند، مگر این عساکر در جنگ و عملیات های نظامی سهم نخواهند گرفت .
به گفته رییس جمهوری امریکا، این طرح منوط به امضاء توافقنامه امنیتی میان دو کشور است. هرگاه این موافقتنامه امضاء گردد حضور نه هزار و هشت صد عسکر امریکایی درافغانستان یقینی خواهد شد.
اوباما میگوید که با گذشت یکسال از حضور این عسکر ، کمیت آنان به نصف کاهش خواهد یافت و درسال بعد این تعداد محدود تر خواهد بود، درنهایت امریکا به حضور نظامی اش درافغانستان به صورت کل خاتمه خواهد بخشید، مگر حضور دیپلوماتیک امریکا در افغانستان قوی تر خواهد بود.
اوباما درحالی از ادامه حضور نظامیان امریکایی درافغانستان سخن میگوید که دولت افغانستان، بر حضور قانونمند و اثر گذار نظامیان امریکایی تاکید دارد، حضوری که بتواند مانع ادامه فعالیت های تروریستی درکشور گردد و ضمانت برای اعاده صلح در افغانستان باشد.
داکتر ولی نصر مشاور پیشین وزارت خارجه امریکا دررابطه به طرح اخیر رییس جمهور امریکا درقبال افغانستان گفت: واقعیت این است افغانستان در وضع قراردارد که حضور نیروهای خارجی هیچ تاثیری براوضاع افغانستان نخواهد داشت .
زیرا این نیروها درجنگ علیه مخالفان مسلح دولت افغانستان سهم نخواهد داشت، مگر درعملیات های ضد تروریستی که تفکیک آن مربوط به نیروهای امریکایی خواهد بود سهم خواهند گرفت، مگر حضور این نیروها میتواند درآموزش عساکر افغان اثر گذار باشد.
داکتر ولی نصر به ادامه میگوید که عساکر باقی مانده درافغانستان بعداز سال 2014 آنهم برای دوسال میتواند از هم پاشیدن افغانستان و سقوط دوباره آن به دست طالبان جلوگیری کند و از لحاظ روانی مردم افغانستان را تقویت نماید.
شکریه بارکزی عضو شورای ملی باقی ماندن نه هزار و هشت صد عسکر امریکایی را بعداز سال 2014 میلادی خبر خوش برای سازمان های استخباراتی منطقه میداند.
او در ادامه گفت: شرایطی که افغانستان در آن قرار دارد باید تا هژده هزار عسکر امریکایی در افغانستان باقی بماند.
حضور نیروها در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر به سزای خود را دارد. خانم بارکزی تاکید دارد افغانستان نباید از محراق توجه جامعۀ جهانی کنار زده شود.
مردم افغانستان نیاز به حمایت کشورهای بزرگ به خصوص امریکا دارند و حضور 9800 عسکر آن هم برای دو سال دردی را دوا کرده نمیتواند.
این تصمیم جنگجویان را امیدوار می سازد و تشویق می نماید که دو بارۀ حاکم اوضاع افغانستان شوند.
شکریه بارکزی میگوید، اعلام این خبر در نهایت اش زیان اصلی را به دموکراسی به منطقه می رساند و بالای سرمایه گذاری درکشور هم تاثیر میگذارد. همچنان، روحیه دشمنان کشور را قوی تر می سازد و بسیار خطر ناک است.
نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی میگوید، خروج و یا باقی ماندن نیروهای امریکا حرف تازه نیست، درگذشته هم وجود داشته است.
رییس جمهور امریکا که گفته است نه هزارو هشت صد عسکر باقی می ماند، باقی ماندن این نیروها به آموزش نیروهای افغان موثر است.
در شرایط کنونی کاهش نیروهای امریکایی مطرح نیست، مهم برای افغانستان ادامه کمک ها است، با باقی ماندن نیروها کمک ها هم ادامه پیدا می نماید و توجه امریکا به افغانستان مبذول میشود.
اگر امریکا که آخرین عسکر خود را ازافغانستان خارج نماید، مگر کمک به افغانستان نکند، ما نمی توانیم به پای خود به ایستم .
از گفته های بالا برمیآید که واکنش ها نسبت به پیامد خروج کلی نیروهای امریکایی و یا حضور محدود آنان در افغانستان متفاوت است، مگر مهم، موثریت این نیروها است که میتوانند عامل ثبات درافغانستان شوند، یا این که ناظر اوضاع خواهند بود.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا