گزارش ها

میزان تولید تریاک در افغانستان 17 در صد ازدیاد یافته است

کابل باختر/ 22/ عقرب
بررسی مشترک وزارت مبارزه با مواد مخدر حکومت افغانستان و اداره مبارزه با موادمخدر و جرایم سازمان ملل متحد نشان میدهدکه تولید تریاک درافغانستان هفده درصد بیشتر از سال گذشته است .
به گزارش آژانس باختر ، افزایش هفده درصدی درتولید تریاک درافغانستان مایه نگرانی بوده و سازمان ملل متحد ادعا داردکه افغانستان در سالروان میلادی نود درصد تریاک مصرفی جهان را تولید کرده است .
اندری اویسان نماینده منطقه یی اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد که روز گذشته در یک نشست مشترک خبری با سرپرست وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان ومعین بخش مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله سخن میگفت میگوید که آمار ارائه شده از دید سازمان ملل متحد یک هشدار نه تنها برای افغانستان بل برای کل منطقه وجهان است .
وی این گزارش را ، یک گزارش تکان دهنده خواند و بریک رویکرد جدید در امر مبارزه علیه موادمخدر تاکید کرد، رویکرد که با تدابیر جدید و عملی روی دست گرفته شود.
اما دین محمد مبارز راشدی سرپرست وزارت مبارزه علیه موادمخدر افغانستان حرف های دیگر داشت او دراین نشست خبری ضمن آنکه ارقام را دررابطه به ازدیاد کشت و تولید موادمخدر درافغانستان بیان داشت، علت ازدیاد تولید موادمخدر درافغانستان را مصروف بودن نیروهای امنیتی کشور درجریان سالروان در پروسه انتخابات و نبود اراده سیاسی برای مبارزه علیه موادمخدر نزد شماری از مسوولان محلی عنوان کرد.
به گفته مبارز راشدی ساحات زرع شده خشخاش درافغانستان طی سال 2014 میلادی به دوصدو بیست وچهار هکتار زمین میرسد که در مقایسه به سال 2013 میلادی هفده درصد افزایش را نشان میدهد  و میزان تولید تریاک درسال 2013 که به پنجهزار و پنجصد تن میرسید درسالروان عیسوی شش هزار و چهارصد تن است .
سرپرست وزارت مواد مخدر همچنان گفت که 89 درصد کشت خشخاش و تولید تریاک در نه ولایت کشور شامل هلمند ، قندهار ، فراه ، ننگرهار ، نیمروز ، زابل ، لغمان ، کنر و هرات صورت گرفته است و هلمند دراین میان با تولید 46 درصد تریاک کل افغانستان درصدر فهرست قراردارد.
بااین حال این مقام بلند پایه حکومتی تاکید دارد که درسال 2014 میلادی پانزده ولایت افغانستان عاری از کشت خشخاش و تولید مواد مخدر بوده است و بلخ ولایتی است که درسال روان میلادی شامل ولایت های گردیده که درآن کشت خشخاش و تولید تریاک صورت نگرفته است.
مبارزراشدی با برشمردن دلایل کشت موادمخدر درافغانستان اضافه میدارد که نهادهای امنیتی، مبارزه علیه موادمخدر را دراولویت خود قرارداده اند. درسال گذشته عیسوی 143 نفر درامر مبارزه با این پدیده جان شان را ازدست دادند و امسال این رقم سیزده نفر بوده است در سالروان تمامی نیروهای امنیتی مصروف تامین امنیت انتخابات بودند ونا امنی ها میزان تخریب مزارع خشخاش را درکشور کاهش داد .
به گفته مبارز راشدی وزارت مبارزه علیه موادمخدر درهماهنگی با نهادهای دیگر برای تخریب 21 هزار هکتار زمین که درآن خشخاش کشت شده بود برنامه ریزی کرده بود که به آن هدف نه رسیدیم .
مبارز راشدی دراین نشست خبری گفت که نزد شماری از مسوولان اراده سیاسی برای مبارزه علیه مواد مخدر وجود ندارد . او میگوید که مقامات ولایتی شامل والیان ولسوالی ها ، قوماندانان امنیه ، قوماندانان قول اردوها و روسای مبارزه با موادمخدر به چند دسته تقسیم میشود بعضی از آنها درامر مبارزه علیه موادمخدر همکار خوب اند ، بعضی ها در کشت موادمخدر دست دارند ، بعضی ها هم تمرد وظیفوی می نمایند.
مبارز راشدی براین نکته تاکید دارد که چگونگی مبارزه علیه مواد مخدر در ولایت ها باید جز سوانح کاری مسوولان محلی ولایت ها محاسبه شود و از حکومت جدید میخواهدکه در راستای مبارزه علیه موادمخدر درکشور برای سنجش کار مقامات محلی یک معیار را قایل شود.
ضمناً مبارز راشدی کاهش کمک های خارجی را حامل ازدیاد کشت و تولید مواد مخدر درافغانستان دانسته است  وتاکید دارد که جامعه جهانی به مواد مخدر همسان نگاه کند زیرا این معضله جدی، منطقه یی و جهانی است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا