اقتصاد

وجوه جدید مالی ازسوی دولت هند‌، کار پروژه بند سلما را تسریع می بخشد

 

کابل باختر/ 23/ جدی

تصمیم اخیر کابینه هند مبنی بر تخصیص یکصدو بیست ملیون دالر غرض ادامه کار بند سلما درولایت هرات میتواند کار این پروژه را که با مشکلات متعددی مواجه بود، تسریع بخشد.

کار ساختمان اعمار پروژه بند سلما درولسوالی چشت شریف ولایت هرات که از سال 1385 هجری خورشيدی از سوی دولت هندوستان آغاز گردیده بود، ولی تا اکنون روی معاذیر منجمله معاذیر امنیتی و اخلالگری های بیرونی پايه اكمال نرسیده است .

به گزارش نثار نوير خبرنگار آژانس باختر ، دولت هندوستان که متعهد به ساختمان و اعمار این پروژه بزرگ در افغانستان است، اخیراً وجوه یکصدو بیست ملیون دالر دیگر را غرض نهایی شدن کار ساختمان پروژه بند سلما تخصیص داد .

 شجاع الدین ضیائی، معین امور آب، وزارت انرژی و آب با خوشبینی از این اقدام کابینه هندوستان مبنی بر تخصیص یکصدو بیست ملیون دالر به خاطر اکمال کاراین بند به خبرنگار آژانس باختر گفت، چیزی که به جانب افغانستان ارزش دارد اکمال کار این بند بزرگ است و دولت افغانستان تمامی امکانات را درزمینه فراهم ساخته و از ادامه کار پروژه استقبال میکند.

این در حالیست که مسوولان هندی  این پروژه چند بار به دلایل نا امنی و بعضاً هم کمبود وجوه مالی کار احداث بند سلما را معطل نمودند، اما قوماندان کندک محافظ بند سلما از تدابیر شدید امنیتی در آن بند اطمینان میدهد.

پروژه اعمار و ساختمان بند سلما در یکصدو هفتاد کیلو متری شرق ولسوالی چشت شریف درشرق ولایت هرات موقعیت دارد و تااکنون هفتاد فیصد کار آن با هزینه بیش از یکصد و هشتاد ملیون دالر از سوی دولت هندوستان پیش رفته است.

مسوولین ریاست تنظیم آب ولایت هرات به آژانس باختر گفته اند، این بند بطول 550 متر و ارتفاع بیش از یکصدمتر ساخته خواهد شد که قدرت ذخیره بیشتر از 514 ملیون متر مکعب ذخیره آب را دارد که با اکمال بند سلما زمینه آبیاری چهل هزارهكتار زمین زراعتی را فراهم خواهد ساخت و افزون برآن چهل میگاوات برق را نیز تولید خواهد کرد.

 درحال حاضر بیش از هفتصد تن در بندسلما مصروف کاراند که دوصدو پنجاه تن شان را کارگران هندی تشکیل میدهد.

 بندسلما یکی از پروژه های بزرگ اقتصادی درکشور محسوب میشود که طرح ساختمان آن در زمان ریاست جمهوری محمد داوود فقید به ميان آمد، مگر اوضاع و انکشافات بعدی کار این پروژه را حداقل برای بیست سال به تعویق انداخت، ایجاد اداره موقت و شکل گیری نظام موجود باعث شد تا هندی ها دوباره به این پروژه رو آوردند با آنکه کشور تمویل کننده کارهای زیادی را برای اکمال بند سلما انجام داد، مگر دستان پنهان که عمدتاً وابسته به کشورهای بیرونی اند، این پروژه را با مشکلات مواجه ساخته اند درحالیکه هند و افغانستان متعهد به انجام کار بند سلما در هرات اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا